Ontheffing ingezetenschap Keuzenkamp

Raadsbijdrage 14 april 2016

De VVD heeft bij het aantreden van wethouder Keuzenkamp in 2014 al nadrukkelijk een oproep aan haar gedaan om zich echt binnen een jaar in Ridderkerk te vestigen, zodat wij niet tot een volgende verlenging over zouden hoeven gaan.

Volgens de wet dienen zowel burgemeesters als wethouders woonachtig te zijn in de plaats waar zij werken. De VVD Ridderkerk is diezelfde mening toe gedaan. Het argument dat deze wet wellicht in de toekomst gaat wijzigen is niet steekhoudend. Een aangenomen motie in de Tweede kamer is bij lange na geen garantie dat deze ook door de Eerste Kamer zal worden goedgekeurd. Dus een wethouder en de raadsleden dienen zich aan de huidige wetgeving te houden.

Een ontheffingsmogelijkheid is volgens die wet alleen mogelijk voor bijzondere gevallen, en daar is in dit geval geen sprake van.

Het feit dat de wethouder niet voornemens is te verhuizen, gaat naar de mening van de VVD in tegen de letter en de geest van de wet in.

Daarom zullen wij niet vanwege de persoon, maar om principiƫle en wettelijke redenen tegen de ontheffing stemmen.