Integraal Accomodatieplan Ridderkerk

Raadsbijdrage 14 april 2016

Dank u wel voorzitter. De VVD is voor een Integraal Accomodatieplan en heeft zich dan ook enthousiast op de inhoud van het voorliggende plan gestort. Het enthousiasme heeft echter plaats gemaakt voor verbazing en grote zorgen. De VVD is voor voortvarende besluitvorming, maar zelfs de snelheid waarmee het college instemming wil krijgen voor een plan dat tussen de 25 en 30 miljoen euro gaat kosten en zeer veel inwoners en ondernemers raakt, is voor de VVD te gortig.

De VVD is om verschillende redenen dan ook voornemens tegen dit IAP te stemmen. De doelstelling van het IAP om te komen tot optimalisatie van het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Ridderkerk kan alleen bereikt worden, wanneer we weten wat de toekomstvisie op onze gemeente is en die moet nog gemaakt worden. Uit die toekomstvisie kunnen aanvullende wensen voor de accomodaties volgen, dus is het verstandiger eerst de toekomstvisie te bepalen. Het college geeft zelf aan, dat het uitgangspunt een integrale benadering is. Door die integraliteit is het nauwelijks en in elk geval niet zonder nadelige financiële gevolgen mogelijk om projecten niet of anders uit te voeren. Anders zouden we niet spreken van een integraal plan.

Bij een omvangrijk plan als het IAP is het niet meer dan normaal, dat een degelijke financiële onderbouwing er onderdeel van uitmaakt. Het college komt echter pas in de kadernota 2017 met een nadere financiële uitwerking ten behoeve van de dekking van dit plan. Er is dus geen enkel

zicht op hoeveel miljoen euro aan de Algemene Reserve onttrokken gaat worden of op welke andere wijze de plannen gefinancierd gaan worden. Wij vinden dat onverantwoord. Dat is het tekenen van een blanco cheque of tekenen voor een openeinde financiering. Partijen die altijd spreken over goed rentmeesterschap kunnen hier toch niet mee akkoord gaan? De wethouder heeft aangegeven dat het IAP niet tot lastenverhoging van inwoners en ondernemers zal leiden. In die uitspraak kan de VVD zich volledig vinden en de VVD houdt u daaraan. Dat kan dan echter wel maar 1 ding betekenen, nl. dat de uitvoering van dit IAP onherroepelijk ten koste gaat van plannen op andere beleidsterreinen. Juist vanwege de volstrekt onnodige haast nu.

De VVD heeft bewondering voor de inzet van KCR om hun wensen gehonoreerd te krijgen. Het CDA maakt zich al heel lang sterk voor KCR, maar van raadsleden mag verwacht worden dat ze naar de belangen van alle partijen kijken. Het voldoen aan de wensen van KCR gaat de gemeente ongeveer 10.000 euro per actieve korfballer kosten, inderdaad 10.000 euro per actieve korfballer, terwijl wensen voor de meeste andere verenigingen nauwelijks vervuld worden. De KCR lobbyt al lang, maar het kan niet zo zijn dat door een onvolledige participatie aan de legitieme wensen van partijen en verenigingen die minder mondig zijn nu nauwelijks recht wordt gedaan. Er is simpelweg sprake van een ongelijk speelveld.

In dit IAP zitten ook veel tegenstrijdigheden, zoals het afbreken van sommige gebouwen met een aanzienlijke boekwaarde en bouwkundig in zeer redelijke staat. Terwijl het college bij gebouwen die al behoorlijk ouder zijn, aangeeft dat deze nog prima voldoen. Dat noemen we inconsequent en blijkbaar toegeschreven naar een wenselijke uitkomst. En waarom zoveel nieuwbouw? Uit oogpunt van duurzaamheid is levenstijdverlenging door renovatie of groot onderhoud veruit te prevaleren boven sloop en nieuwbouw. Hebben de fracties met duurzaamheid hoog in het vaandel dan ook alleen om die reden al geen grote twijfels bij dit IAP? De claim van de Provincie, afgelopen dinsdag nog bevestigd, op het tramtrace wordt door dit college in het IAP niet meegenomen, omdat je dan de voor de partijen van deze coalitie de meest wenselijke situatie niet kan benaderen. De kans dat de

claim komt te vervallen is klein en dus is dit plan gebaseerd op een niet realistische droom en dreigt het voor de meeste betrokken verenigingen en scholen op een nachtmerrie uit te lopen.

Voorzitter, de VVD vindt dit IAP op dit moment onvolledig uitgewerkt en te weinig overdacht. Gezien de vele insprekers bij de commissievergadering, de vele ingekomen stukken, de vele moties en amendementen staan we hierin niet alleen. De hartenkreten van diverse verenigingen die ons tot op de dag van vandaag bereiken onderstrepen eens te meer dat dit een nog niet voldragen plan is. De

VVD spreekt de wens uit, dat dit IAP niet de ijskast in gaat, maar nader wordt uitgewerkt aan de hand van de toekomstvisie, de feitelijke ruimtelijke situaties  en met een goede financiële onderbouwing.

Een IAP waarin aan de belangen van alle inwoners recht wordt gedaan zonder dat de door deze coalitie aan het CDA gedane toezegging als uitgangspunt wordt genomen.