Aankoop van de woningen aan de Rijksstraatweg

De VVD kan zich vinden in het principebesluit om niet tot aankoop van de woningen aan de Rijksstraatweg over te gaan of er financieel aan bij te dragen. De onderbouwing van de criteria die aan het besluit ten grondslag liggen geven ons geen aanleiding te twijfelen aan de juistheid van het besluit. Ondanks onze vragen in de laatste commissievergadering hebben wij over dit onderwerp geen of in elk geval geen steekhoudende argumenten gehoord om wel tot aankoop van de woningen over te moeten gaan. Daarnaast heeft Ridderkerk waarschijnlijk ook niet voldoende financiƫle armslag om de aankoop te kunnen bekostigen en aan een forse verhoging van de onroerendzaakbelasting voor alle inwoners zou dan niet te ontkomen zijn. Uiteraard willen wij de gevoelens van de bewoners van de Rijksstraatweg niet bagatelliseren, maar alleen op basis van deze gevoelens algemene gelden uit te geven, kunnen wij niet verantwoorden. Nadere feitelijke ontwikkelingen kunnen tzt wellicht tot herziening van standpunten leiden en daar zal de VVD uiteraard voor openstaan.

Op dit moment ondervinden de bewoners aan de Rijksstraatweg veel overlast door de omgeving van de bedrijven op Verenambacht. Overlast waar dan ook in Ridderkerk moet aangepakt worden. Aan de aanhoudende overlast voor de bewoners van de Rijksstraatweg moet snel iets gedaan worden. Daarom zijn wij mede-indiener van de motie handhaving verkeers- en geluidsoverlast op en nabij de Rijksstraatweg.

De motie van Partij 18+ zullen wij niet steunen. Ook al zou uit het onderzoek blijken, dat een groot deel van de bewoners hun woning zou willen verkopen, dan is de grondslag voor de gemeente om tot aankoop van de woningen over te gaan, nog steeds niet gewijzigd. Door deze motie worden er naar onze mening verkeerde verwachtingen gewekt bij de bewoners.