De motie vluchtelingen

Motie Vluchtelingen

Voor de VVD geldt dat er in Nederland altijd plaats is voor mensen die in eigenland vervolgd worden wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras of geslacht. Deze mensen hebben recht op asiel.

En hierbij geldt dat de beoordeling of men recht op asiel heeft toebehoort aan de landelijke overheid

Het is aan de landelijke overheid om het asielbeleid vorm te geven en we moeten als gemeentelijke overheid er voor uitkijken dat we dat landelijk beleid niet doorkruisen.

Het is echter in het grootste belang – zo geeft o.a. ook de UNHCR aan- onderscheid te maken tussen echte politieke vluchtelingen en economische migranten. Doen we dat niet dan zal uiteindelijk het draagvlak om mensen asiel te verlenen ook afnemen. En dan laten we juist degenen die ons het hardst nodig hebben in de steek.

Waar het om draait is of we als Ridderkerk de taakstelling met betrekking tot het aantal asielzoekers met titel tot verblijf binnen onze gemeenten (zie vragen PvdA) hebben gehaald of dat daar een extra inspanningsverplichting nodig is.

Wij gaan er als VVD vanuit dat dit college te allen tijde gereed is om -als er een verzoek uit de landelijke overheid zou kom- asielzoekers op te vangen en te laten integreren in de Ridderkerkse samenleving.

In 1996 was dat ook zo en heeft Ridderkerk haar verantwoordelijkheid genomen.

De motie is dus overbodig en kan valse hoop wekken.