TOEKOMSTBESTENDIG & INNOVATIEF

We willen ons houden aan de klimaatdoelstellingen en weten dat we dringend moeten handelen. Het moet realistisch en betaalbaar blijven voor gezinnen, alleenstaanden en ondernemers om dit verantwoord te kunnen doen. VVD Ridderkerk wil ruimte geven voor nieuwe ideeën en oplossingen. Groen en groei moeten hierbij hand in hand gaan.

Klimaatdoelstellingen realistisch en betaalbaar benaderen. Duurzaam denken vereist een realistische en betaalbare benadering. De VVD Ridderkerk wil dat inwoners hun eigen plan kunnen trekken en zelf kunnen kiezen voor collectieve en individuele mogelijkheden die passen bij hun toekomstbeeld en portemonnee.

Openbaar vervoer als geschikte vervoersmogelijkheid. Reizen met het OV is na lopen en fietsen nog steeds de meest duurzame wijze van reizen. Daarom stimuleert de VVD Ridderkerk de ontwikkeling van het OV tot een aantrekkelijke en geschikte vervoersmogelijkheid. Bijvoorbeeld door te investeren in een lightrailverbinding en door minimaal de huidige dienstregeling te behouden.

Natuurinclusieve en klimaatbestendige wijken. Een groene woonomgeving werkt letterlijk verkoelend en is goed voor de biodiversiteit. Bij de (her)inrichting van wijken wil de VVD Ridderkerk aandacht voor veel groen en ruimte voor water. Dat is prettig voor inwoners en bezoekers. Stimulering van het groener maken van tuinen bij woningen hoort hier ook bij. Op die manier houden we ook rekening met steeds extremere situaties zoals wolkbreuken, droogte en hittegolven.

Optimaliseren afvalbeleid. De VVD Ridderkerk wil naar methoden van afvalinzameling die daadwerkelijk leiden tot lagere kosten en een schone, groene buitenruimte. Inwoners moeten kunnen kiezen of ze hun afval in een minicontainer, of in een ondergrondse container weggooien. We willen een schone buitenruimte door zwerfafval en verrommeling aan te pakken. Wie meer vervuilt, moet meer betalen.