Tijdelijke huisvesting vergunninghouders

Niemand heeft tot voor kort kunnen voorzien dat er zoveel mensen op de vlucht zouden slaan voor oorlog en geweld en een veilig heenkomen zouden zoeken in Europa met alle gevolgen van dien. Op landelijk niveau wordt hard gewerkt om het aantal vluchtelingen dat naar Europa en naar Nederland komt te beperken. Daar gaan wij als gemeente eenvoudigweg niet over.

Voor de opvang van vergunninghouders, die al in Nederland zijn, krijgt de gemeente een taakstelling opgelegd door het Rijk en in een democratische rechtsstaat hebben we de plicht aan deze verplichting te voldoen.

Wij snappen dat er de nodige onzekerheden en veel vragen zijn bij onze inwoners bij de huisvesting van deze vergunninghouders. De VVD wil nadrukkelijk opmerken dat het hierbij gaat om mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning van maximaal 5 jaar. Deze mensen zijn dus al door de IND (Immigratie- en naturalisatiedienst) gescreend en het betreft dus geen vluchtelingen, die alle procedures nog moeten doorlopen.

Alle vergunninghouders in bestaande huurwoningen vestigen zal langere wachttijden betekenen voor de Ridderkerkers die nu op een huurwoning wachten. Daarom moeten er ook andere mogelijkheden bekeken worden.

Tijdelijke huisvesting voor 10 jaar is voor velen toch een lange periode. Is het college bereid om elke twee jaar te evalueren of het nog steeds noodzakelijk is de tijdelijke huisvesting in stand te houden. Mocht deze huisvesting niet langer nodig blijken te zijn, bent u dan bereid de raad daartoe een voorstel te doen? En ja, wij zijn ons er van bewust dat dit de nodige negatieve financiƫle consequenties kan hebben.

De VVD heeft meermaals gezegd dat niet je afkomst, maar je toekomst centraal staat. De vergunninghouders hebben rechten, maar zeker ook plichten. En we mogen en moeten hen ook aan die verplichtingen houden. De softe aanpak van de multiculturele samenleving ligt ver achter ons. Duidelijk moet voor vergunninghouders zijn dat zij onze waarden zullen moeten accepteren. Zo niet, dan is er in Nederland geen plaats voor je.

Andersom kan het ook niet zo zijn dat de vergunninghouders uit bepaalde landen als potentiele criminelen worden neergezet, terwijl ze geen daders zijn, maar slachtoffers van onderdrukking, oorlog en geweld. Juist daarom weten zij dat de vrijheid een groot goed is. En dus zal hen duidelijk zijn dat wij geen concessies zullen doen aan onze opvattingen over vrijheid. Dat respect moet er zijn.

Dat neemt niet weg dat er de nodige gevoelens van onveiligheid zijn bij onze inwoners. Hoe denkt het college bij de inwoners deze gevoelens van onveiligheid weg te kunnen nemen?

En hoe gaat u de inwoners betrekken bij de vestiging van de vergunninghouders? Uit de gesprekken die wij voeren is het vooral belangrijk om het gesprek met de omwonenden aan te gaan over de inrichting van de gebouwen, de buitenruimte en de duur van de huisvesting. Over dat laatste heeft de VVD zich eerder in haar bijdrage uitgesproken.

En hoe gaat u zorgen dat vergunninghouders en bewoners met elkaar in gesprek komen? Kortom: hoe gaat u de dialoog vorm geven die moet leiden tot verbinding? En dus tot volledige integratie van de vergunninghouders moet leiden?