In de afgelopen commissievergadering is aangegeven dat het Gemini College
aanspraak kan maken op vervangende nieuwbouw. De VVD fractie gunt de
leerlingen, leerkrachten en medewerkers een nieuw schoolgebouw in een zo
veilig en rustig mogelijke omgeving. Het zou mooi zijn, wanneer er met de
bouw snel een aanvang gemaakt kan worden.
Helaas ligt er een raadsvoorstel, dat bij ons heel veel vraagtekens en grote
zorgen oproept. Een raadsvoorstel dat bij het Gemini en RVVH ook nog eens
grote verwachtingen wekt, die waarschijnlijk niet waargemaakt kunnen
worden. Hier kom ik zo in mijn bijdrage nog op terug.
Graag willen wij onze zorgen en vragen met de andere raadsfracties delen en
zijn wij benieuwd hoe zij daar tegenaan kijken. In de afgelopen commissievergadering
bleek dat veel zeker niet onbelangrijke zaken nog onderzocht moeten worden. Dat wekt
verbazing, omdat het raadsvoorstel de uitkomst is van een inpassingsstudie. Wil de raad
een weloverwogen oordeel over het voorliggende voorstel kunnen geven,
hadden die vragen dan niet al beantwoord moeten zijn?
Wij maken ons grote zorgen over de verkeersveiligheid van de fietsende
scholieren. Honderden leerlingen zullen zeer frequent zeven aaneengesloten
rijbanen van de Rotterdamseweg moeten oversteken. Gezien de
onvoorspelbaarheid van grote groepen jeugdige fietsers zijn ernstige
ongevallen, wellicht zelfs met dodelijke afloop, niet uit te sluiten. Waarom dit
risico lopen door het Gemini op de voorgestelde locatie te bouwen? Waarom
pas na het aannemen van dit raadsvoorstel naar oplossingen hiervoor kijken?
Er wordt een investeringskrediet aangevraagd op basis van de verordening.
Dat de wethouder dit als uitgangspunt heeft genomen, is logisch. Wanneer
er echter bij aangegeven wordt dat het gevraagde bedrag naar
verwachting minimaal 35% hoger zal uitvallen, hadden
we als raad toch mogen verwachten dat op basis hiervan een voorstel was
gedaan tot aanpassing van de verordening of dat er een voorziening in het
voorstel was opgenomen? Dan was duidelijker in beeld gekomen met welke
lasten we de komende tientallen jaren als gemeente rekening hebben te
houden. Of vindt eenieder dat het niet van belang is om te weten wat de
financiële consequenties van de bouw zijn en is het uitschrijven van de door
de EVR in de commissie genoemde blanco cheque voor iedereen
acceptabel, mede omdat de wethouder toch al heeft aangegeven dat de
werkelijk benodigde bedragen pas bij de uitvoering echt duidelijk worden?
Voorzitter,
Het lijstje met zorgen en vragen hadden we nog vele malen groter kunnen
maken, waarbij te denken valt aan de overlast van leerlingen van
twee grote scholen dicht bij elkaar, de lucht- en geluidskwaliteit bij de nieuwe
locatie, enz enz. We zijn echter erg benieuwd naar de meningen van de andere fracties
op de eerder gestelde vragen en daarom willen we tot slot nog één zorg
onder de aandacht brengen. Het tramtracé.
Provinciale Staten lijkt de claim op het tramtracé te handhaven. Uit het
toenmalige ontwerpbestemmingsplan is af te leiden dat dit tracé door de
nieuw te bouwen Gemini komt. Mocht dit tracé al verlegd kunnen worden en
net langs de Gemini komen te liggen zoals de wethouder stellig beweert, is
het dan alsnog wenselijk dat een tram zo dicht langs een school komt,
wanneer je de mogelijkheid hebt om dit te voorkomen? Richten we RVVH
opnieuw voor miljoenen in, waarbij ze zelf investeren en
zeggen we dan na een paar jaar: Sorry RVVH, we wisten dat er een tram kon
komen, maar u moet een deel van uw accommodatie inleveren en als
vereniging maar inkrimpen?
Voorzitter,
Het is niet alleen verstandig maar we zijn het eigenlijk ook aan het Gemini en
RVVH verplicht om dit raadsvoorstel aan te houden, totdat Provinciale Staten
in maart 2018 een besluit heeft genomen over het tramtracé. Dan is er ook
tijd om de vraagtekens in concrete punten te kunnen veranderen. Wat zou
het leuk zijn, wanneer we om wat maar te noemen dan in elk geval weten,
waar de ingang van de nieuw te bouwen Gemini komt.
Haastige spoed is zelden goed. Iets meer tijd nemen voor een weloverwogen
besluit, kan uiteindelijk veel meer tijdwinst opleveren of tot een betere
locatiekeuze leiden.