Startnotitie: Integraal Kindcentrum

Op de vraag van de VVD wat de ambitie van het college is met de IKC s, kwam als antwoord dat de gemeente en het LEA IKC s willen. Bizar!

Een uiterst teleurstellend antwoord. Het moet er simpel weg komen, omdat het college dat wil. Maar wat de toegevoegde waarde dan moet zijn,  kon niet duidelijk gemaakt worden. Het antwoord dat het beleid integraler moet en een IKC preventief moet werken is veel te algemeen en nietszeggend. Dat geldt voor zeer veel beleidsterreinen.

In de commissie vergadering werd pijnlijk duidelijk dat het college noch de visie, noch het doel, noch de hogere ambities kan verwoorden wat men met de IKC s voor ogen heeft. Het antwoord op de door de VVD gestelde vraag is hier illustratief voor.  Daarnaast kon er geen antwoord worden gegeven voor welk probleem het IKC DE  oplossing zou moeten zijn. En naar onze mening is dat toch het startpunt als je een startnotitie opstelt.

Het antwoord dat men dit doelbewust niet gedaan heeft omdat je dan al de visie invult , zonder inbreng van betrokken partijen toont aan dat er gewoonweg geen ambitie van het college is, laat staan een hogere ambitie. Het college verzuimt in een startnotitie te benoemen wat het gewenste resultaat moet zijn en welke ambitie het college daarbij voor ogen heeft. Laat staan dat men die zaken SMART benoemt. Stel je voor dat het college afrekenbaar is, dat is toch blijkbaar vooral niet de bedoeling.

Kortom het college benoemt de eigen ambitie niet en ziet wel wat het eindresultaat zal zijn. Het moet juist zo zijn dat je je ambitie aan de voorkant benoemt en later eventueel moet uitleggen waarom deze ambitie al dan niet behaald wordt.

Daarnaast is de startnotitie eigenlijk alleen op het onderwijs (LEA) gericht en geeft het college slechts een vaag  beeld welke andere partijen betrokken zouden moeten worden. Het antwoord dat tijdens het proces pas duidelijk wordt welke partijen en partners betrokken zullen worden, terwijl men enkele partijen al wel benoemd, laat nogmaals zien dat men eigenlijk niet weet wat het IKC zou moeten inhouden.

Het amenderen van de startnotitie is onbegonnen werk. Zie daarvoor onze eerdere opmerkingen.

We hebben een deja vu: ook bij het afvalplan vond de college dat dat er hoe dan ook moest komen. Alle positieve input van de raad werd ter zijde geschoven. Gelukkig waren er verkiezingen waarom dit ondoordachte plan on hold is gezet. Pas nu neemt men de eerdere inbreng van de raad blijkbaar wel ter harte. Dus is het advies van de VVD: neem de startnotitie terug en maak hem beter met de inbreng van de raad, zoals ook blijkbaar bij het afvalplan gebeurt. Dat is geen teken van zwakte , maar laat zien dat het college verstandig is de raad echt serieus neemt.