Verordening jeugdhulp

Uit diverse gesprekken met inwoners is naar voren gekomen, dat zij de indruk hebben dat de wijkteams  sterk aansturen op Zorg in Natura (ZIN). Voor veel inwoners is dat prima. Wanneer mensen echter aangeven liever een Persoons Gebonden Budget (PGB) te willen, moet er niet naar voren gebracht worden dat dit niet nodig is, omdat er al goede andere voorzieningen zijn. De VVD Ridderkerk is een voorstander van zorg op maat en de zorgvragers moeten een vrije keuze kunnen maken uit ZIN of een PGB. Een indirecte of zelfs directe sturing hier in van wijkteams of indicatiestellers is ongewenst.

De ervaring leert dat een aantal professionals in de wijkteams afkomstig is uit de organisaties die ZIN leveren. Niet geheel verwonderlijk is dan ook dat zij bij voorkeur inzetten op ZIN en vrijwel direct in de “nee stand’ staan voor PGB. Dat maakt een vrije keuze voor de zorgvrager er niet makkelijker op.Uiterst verbaasd is de VVD Ridderkerk over de passage in het voorstel dat het “ de verwachting is dat de aanscherping van de regels eerder resulteert in een daling van de uitgaven voor PGB, dan een stijging”. Vooral omdat de wethouder in de commissievergadering heeft uitgelegd dat hier gelezen moet worden dat door het oneigenlijk gebruik terug te brengen men tot deze zin gekomen is. Dan is het nog vreemder dat men niet 1 enkel voorbeeld uit de Ridderkerkse praktijk kon noemen die dit zou onderbouwen! Daarnaast staat in het voorstel dat er aanvullende regels opgenomen worden omtrent toekenning en gebruik van het PGB, omdat deze gemist worden door de wijkteams. Gevoegd bij de zin dat het de verwachting is dat de uitgaven voor het PGB naar verwachting verder zullen dalen, wekt dit sterk de indruk dat toekenning van een PGB verder ontmoedigd gaat worden. Hier worden wij niet vrolijk van.Gelukkig ligt er een motie voor, waar wij mede-indiener van zijn die de toezegging van de wethouder in de commissie nogmaals benadrukt, nl. dat de toegang tot PGB niet ontmoedigd zal worden. Sterker nog hierin wordt het college gevraagd zich uit te spreken dat PGB te allen tijde als volwaardig alternatief zal worden gezien t.o.v. ZIN. Dit is tevens een trendbreuk met het beleid tot nu toe, omdat het vorige college juist sterk ingezet heeft om vooral ZIN te promoten en PGB te ontmoedigen, maar wij juichen dat uiteraard van harte toe.

Voorzitter,

Laat er geen misverstand over bestaan dat de VVD Ridderkerk misbruik van zorggelden wil voorkomen, misbruik bestraft wil zien en indicatiestellers goede richtlijnen mee wil geven om hun werk goed te kunnen doen. De regelgeving dient dan zowel voor ZIN als PGB in gelijke mate te gelden.Wij verwachten dat het college in de beleidsregels aan onze oproep om ook PGB als volwaardig alternatief aan onze inwoners aan te bieden snel en heel duidelijk vorm en inhoud aan zal geven.