Begrotingswijziging OZHW

De VVD Ridderkerk stemt in met het voorliggende voorstel, maar wil graag een paar opmerkingen maken.

Het feit dat een bedrag in 1 x ten laste van de algemene reserve wordt gebracht, betekent dat er voor de begrotingsperiode tot en met 2022 -maar feitelijk nog langer-per jaar structureel ongeveer 118.000 euro vrij komt. Wij hebben overwogen om voor de besteding hiervan een motie in te dienen, waarin wij onze meerjarige wensen hadden willen opnemen.

De VVD Ridderkerk is echter realistisch genoeg om te beseffen dat met de kadernota op komst coalitiepartijen niet erg happig zullen zijn om dan wensen van de VVD Ridderkerk te honoreren. Dat is realiteitszin.

Echter dit college -en zeker de nieuw aangetreden wethouder van financiƫn- hebben bij herhaling aangegeven dat zij niet het college van de coalitiepartijen willen zijn, maar een college van de gehele raad. Gelet hierop en wetende dat de kadernota in voorbereiding is, zou de VVVD Ridderkerk het college daarom nu al willen aangeven dat wij dit geld graag besteed zien worden aan een verhoging van de veiligheid in Ridderkerk. Wij rekenen erop dat het college onze wens in de kadernota zal honoreren, omdat die ten goede komt aan alle Ridderkerkers.

Nog 1 opmerking: het kan straks niet zo zijn dat het college vanwege de plannen met de Gemini -die wij nog steeds niet kennen in tegenstelling tot de pers -nu gaat zeggen dat geld dat vrijvalt bij onderwijs terug moet vloeien naar onderwijs. Dat zou een novum zijn, maar we zien de bui toch al hangen.

Wij kijken dus uit naar voorstellen bij de kadernota die tegemoet komen aan onze wensen op het gebied van veiligheid, omdat hiervoor structureel geld aanwezig is en meerdere partijen veiligheid heel belangrijk vinden.