Vragen over economische steunmaatregelen lokale ondernemers

De ondernemers in Ridderkerk zijn hard geraakt door de noodzakelijke maatregelen voor de bestrijding van het coronavirus. Niet alleen zijn bedrijven zoals restaurants, lunchzaken, bars, fitnessclubs, kappers en schoonheidsalons gesloten. Ook de ondernemers die open zijn hebben vanwege de coronamaatregelen teruglopende inkomsten en afnemende omzet. Het uitstel van betaling van de gemeentebelastingen specifiek voor ondernemers en ZZP’ers tot 31 augustus 2020 is een stap om de ondernemers te steunen. Er zijn echter meer mogelijkheden voor het gemeentebestuur om onze lokale ondernemers in deze overmachtssituatie te ondersteunen zowel tijdens als na de coronamaatregelen. De VVD Ridderkerk en de PvdA hebben hierover de volgende vragen:

1. Welke maatregelen overweegt het college nog meer te nemen ter ondersteuning van onze lokale ondernemers? En waar hangt het eventueel van af of er nadere maatregelen genomen en/ of aan de gemeenteraad voorgesteld worden?
  2. Indien het college niet voornemens is om extra maatregelen te nemen en/ of voorstellen te doen, waarom heeft het college dat dan besloten?
  3. Hoe staat het college tegenover het oprichten van revolverend investeringsfonds voor onze lokale (mkb) ondernemers?
  4. Hoe groot zou een efficiënt onder punt 3 genoemd revolverend investeringfonds moeten zijn?
  5. Is het college voornemens een deel van de opbrengst van de Eneco aandelen aan te wenden als financiële ondersteuning voor onze lokale ondernemers? Zo nee, waarom niet? Zo ja, aan welk bedrag wordt dan gedacht?

De VVD Ridderkerk heeft tevens de volgende vraag:

1. Omringende gemeenten hebben op basis van de Winkeltijdenwet reeds een uitbreiding van de koopzondagen gerealiseerd waardoor omzet wegvloeit naar deze omringende gemeenten.

a. Overweegt het college na beëindiging van de sluiting van bedrijven vanwege de coronamaatregelen, en ter ondersteuning van nu geopende bedrijven om hun geleden omzetverlies te kunnen compenseren, de gemeenteraad een voorstel te doen om de Algemene Plaatselijke Verordening aan te passen waardoor een winkel voor het publiek de mogelijkheid heeft op zondag geopend te zijn?

b. Zo ja, per wanneer kan de gemeenteraad dat voorstel dan tegemoet zien?

c. Zo nee, waarom laat u de omzet op zondag naar omliggende gemeenten wegvloeien?