In het belang van Ridderkerk

Iedereen heeft de afgelopen weken de gevolgen van de coronamaatregelen gevoeld. Voor veel Ridderkerkers geldt een compleet ander dagritme, omdat ze thuis moeten werken, geen baan meer hebben, hun bedrijf dicht is of omdat hun kinderen niet naar school gaan. Ook op het raadswerk hebben de maatregelen veel impact. Fysiek bijeenkomen op 1,5 afstand met de hele gemeenteraad en het college is niet mogelijk in de mooie raadzaal van Ridderkerk. En dat vinden wij een groot gemis! In de eerste weken van de coronacrisis is er niet vergaderd, maar hebben wij schriftelijk vragen gesteld over o.a. onderwerpen op de agenda’s van de afgelaste vergaderingen. Onwennig blijft het echter wanneer je als raadslid opeens uit je vertrouwde vergaderritme wordt gehaald.

De afgelopen weken is het presidium – een niet-politiek platform waarin alle fractievoorzitters, de raadsvoorzitter en de griffier over de planning en agenda van de raad overleggen - tweemaal digitaal bijeengeweest. Binnenkort zal een openbare digitale commissievergadering over de gevolgen van de coronamaatregelen worden gehouden. In een commissievergadering worden alleen vragen gesteld en de VVD Ridderkerk denkt dat dit digitaal heel goed kan. Wij zijn blij dat na ruim twee maanden de vergadercyclus weer wordt opgestart!

Als Volkspartij voor Vrijheid en Democratie vinden wij het erg belangrijk dat het democratische proces goed wordt gevolgd. Zeker in de huidige coronacrisis waar burgerrechten door de noodverordening al behoorlijk zijn ingeperkt. Bij een democratisch proces hoort wat ons betreft een onderling debat tussen raadsleden, zodat je alle belangen voor de inwoners en de meningen van anderen kunt afwegen. Ook vinden wij het belangrijk dat de inwoners van Ridderkerk ruimte krijgen voor inspraak.

De VVD Ridderkerk gaat graag met zijn tijd mee. Wij zijn echter geen voorstander van digitale gemeenteraadsvergaderingen waarin beleidsstukken met grote financiële gevolgen voor ondernemers en inwoners worden behandeld. Zeker niet nu de (financiële) consequenties van de coronacrisis voor Ridderkerk nog inzichtelijk gemaakt moeten worden en uitstel van de behandeling van de plannen geen ramp is. Het debatteren met 11 partijen en inspraak voor inwoners via een beeldscherm is volgens ons op dit moment niet goed uit te voeren .

Voor de VVD Ridderkerk zijn belangrijke onderdelen van de democratie het voeren van een goed en openbaar debat én besluiten die alleen bij meerderheid van stemmen genomen worden. Met de minderheid moet absoluut rekening worden gehouden, maar men zal zich wel bij democratisch genomen besluiten dienen neer te leggen. Iets wat wij als 2 persoonsfractie in de oppositie regelmatig ondervinden, maar wel de kern is van democratie. Juist in deze coronacrisis is een goed democratisch proces in het belang van Ridderkerk en haar inwoners!