Motie tijdelijke zondagsopenstelling winkels vanwege corona maatregelen

De Corona crisis heeft de afgelopen maanden een grote impact op veel aspecten van ons leven gehad. Door gewijzigde omstandigheden, zoals deze crisis, kan het nodig zijn om een bepaalde koers of standpunt te wijzigen. Vasthouden aan een college-akkoord kan dan nadelig zijn voor inwoners en ondernemers. Gelukkig zijn er door het college maatregelen genomen om hen te ondersteunen. Ondanks die steun hebben veel ondernemers het nog steeds erg moeilijk en elk extra steuntje in de rug kan een aantal ondernemers helpen hun omzet te verhogen en hun hoofd boven water te houden. De omliggende gemeentes hebben reeds een zondagsopening en daardoor vloeit de omzet op zondag voor Ridderkerkse ondernemers weg. Daarnaast is het in winkelstraten en bij bijvoorbeeld supermarkten op bepaalde momenten erg druk. Hierdoor is het lastig om 1,5 meter afstand te houden van elkaar. De extra openingstijden kan helpen de klantenstroom te spreiden en de 1,5 meter regel goed te kunnen uitvoeren.

Onder andere vanwege deze redenen pleiten wij voor een tijdelijke zondagopenstelling voor winkels tot 31 december 2020.

Bij winkelopenstelling op zondag staat het mensen nog steeds vrij om de zondag als rustdag te gebruiken. Wij willen echter iedereen zelf laten bepalen of zij daar wel of geen gebruik van maken. Geef ondernemers de ruimte om te ondernemen en laat hen zelf hun eigen afweging maken of ze op zondag open willen gaan. Met deze motie willen wij hen deze mogelijkheid geven.

Helaas is de motie niet aangenomen door de gemeenteraad.