Amendement Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk

In de nieuwe Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk is opgenomen dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen maar in de brievenbus gedaan mag worden, wanneer men een Ja/Ja sticker op zijn deur/brievenbus heeft. Voor reclamedrukwerk van o.a. politieke partijen is hiervoor een uitzondering gemaakt. De VVD vindt dat politieke partijen hier een voorbeeldfunctie hebben en geen gebruik moeten kunnen maken van een uitzonderingspositie. Lees hier het amendement van de VVD Ridderkerk.

1. Voorstel

U wordt voorgesteld om in artikel 20, eerste lid, onder a ii, van de Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk de tekst:

‘drukwerk van vrijwilligers of niet-commerciële organisaties’

te wijzigen in:

‘drukwerk van vrijwilligers en niet-commerciële organisaties met uitzondering van politieke partijen c.q. groeperingen’

en in de Toelichting onder artikel 20, in de tweede alinea beginnende met ‘In het eerst lid..’, de woorden ‘ook politieke partijen en’ te laten vervallen.

2. Aanleiding

De behandeling van het raadsvoorstel inzake vaststelling Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk.

In de Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk wordt drukwerk van vrijwilligers of niet-commerciële organisaties uitgezonderd van ongeadresseerd reclamedrukwerk.

3. Aspecten

De toepassing van deze verordening is gericht op de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig beheer van afvalstoffen. Het beperken van het ontvangen van ongewenst reclamemateriaal kan daar een bijdrage aan leveren.

Politieke partijen en groeperingen hebben een voorbeeldfunctie en daarom behoren zij bij milieubeschermende maatregelen zo min mogelijk tot geen uitzonderingsposities te krijgen, hoe klein hun aandeel bij een dergelijke maatregel ook is. Politieke partijen hebben voldoende alternatieven om hun boodschap onder de aandacht te brengen.

4. Aanpak/Uitvoering

Na aanname van dit amendement wordt de tekst in het desbetreffende artikel en de Toelichting aangepast.

5. Kosten/Opbrengsten/Dekking

N.v.t.

De raadsleden,

Edward Piena, VVD                              Karin Kayadoe, Leefbaar Ridderkerk