Mobiliteitsplan Ridderkerk

De keuzevrijheid om zelf te bepalen hoe men aan het verkeer deelneemt is voor de VVD heel belangrijk. Wij zijn er dan ook geen voorstander van prioriteit te geven aan een bepaalde mobiliteit. Daarbij kan de keuze hoe men zich wil verplaatsen ook nog van diverse omstandigheden afhangen. De beste vorm van mobiliteit bestaat simpelweg niet. Die verschilt per keer.

Verkeersveiligheid vinden wij veel belangrijker. Het veilig kunnen aankomen op de plek van bestemming is uitgangspunt en wij zijn dan ook blij met één van de doelen van dit mobiliteitsplan, namelijk nul dodelijke verkeersslachtoffers. Het liefst willen we uiteraard helemaal geen slachtoffers. Voor dit doel moet de infrastructuur voor alle verkeersdeelnemers op orde zijn, waarbij wel extra rekening gehouden moet worden met de kwetsbare groepen. Goede en veilige fiets- en voetpaden en de juiste verbindingen zijn daarbij onmisbaar.  Om de automobilisten daarvoor echter bijna overal maar als gast in Ridderkerk te laten rondrijden, gaat ons te ver. Hierdoor lijkt het dat de automobilist de veroorzaker van vrijwel alle problemen is. Voor de CO2 uitstoot is het overigens ook geen goede zaak, wanneer auto’s vaak moeten stilstaan om fietsers voorrang te geven.

Dit mobiliteitsplan heeft ook aandacht voor nieuwe initiatieven en dat juichen wij toe. Bedenk daarbij echter wel dat er ook nadelen aan verbonden kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld de deelscooters zoals die er al in veel steden zijn. Die worden overal te pas en te onpas neergezet, nemen daardoor ruimte in en kunnen voor rommelige en soms ook onveilige situaties zorgen. En dat is nu juist dat de automobilisten verweten wordt.

Bij verschillende genoemde deelprojecten is het risico voor het zogenaamde waterbedeffect groot. Hierbij willen wij o.a. wijzen op de plannen met betrekking tot de infrastructuur rond het centrum. Voordat dergelijke plannen uitgevoerd worden zal dit goed uitgezocht moeten zijn om overlast in de desbetreffende gebieden te voorkomen. Wat de oplossing voor een deel van de inwoners betekent, kan overige inwoners enorm benadelen. Gezond verstand moet bij deze keuzes dan ook voorop staan.

Voorzitter,

Er zijn honderdduizenden euro’s nodig voor onderzoek en voorbereidingskredieten en voor de uiteindelijk uitvoering zullen miljoenen nodig zijn. Investeren vinden wij als VVD zeker niet verkeerd. De investeringen dienen dan wel weloverwogen en zinvol te zijn en ook gezien de nu nog onbekende financiële gevolgen van de corona crisis in de juiste verhouding te staan tot andere noodzakelijke uitgaves. Bij sommige mobiliteitsplannen hebben wij daar twijfels over. Zeker de enorme hoeveelheid geld die gemoeid is met onderzoek en voorbereiding doet de wenkbrauwen meer dan fronsen.

Het Mobiliteitsplan Ridderkerk is veelomvattend en daarom is het, gezien de spreektijd, lastig om er gedetailleerd op in te gaan. De VVD Ridderkerk ziet een aantal goede uitgangspunten in dit mobiliteitsplan staan en bij een aantal plannen hebben wij onze bedenkingen. Gelukkig wordt er per deelproject besloten of er tot uitvoering overgegaan wordt. Wij zullen voor dit Mobiliteitsplan stemmen, waarbij wij echter nu al aangeven, dat de kans groot is dat wij later tegen een aantal deelprojecten zullen stemmen.