Ontwikkelperspectief Centrum 2035

In het winkelcentrum is de aanblik de laatste jaren door het toenemende aantal leegstaande winkelpanden alleen maar treuriger geworden. Veel ondernemers in Ridderkerk en zeker ook in het centrum hebben nu ook nog eens zwaar te lijden onder de gevolgen van het coronavirus. De menselijke, maatschappelijke en financiële gevolgen van deze crisis zijn voor Ridderkerk op dit moment nog niet te overzien. Juist daarom had de VVD Ridderkerk de behandeling van dit raadsvoorstel naar de tweede helft van dit jaar willen verplaatsen in de verwachting dat de impact van het coronavirus nog meer duidelijkheid zou hebben verschaft. Er is naar onze mening geen enkele noodzaak om dit voorstel nu te behandelen. Op dit moment is het veel belangrijker om ondersteuningsmaatregelen voor de korte termijn te nemen.

Het ontwikkelperspectief centrum beschrijft kansen en mogelijkheden voor ondernemers en bewoners van het centrum en voor bezoekers aan het centrum. Veel van die mogelijkheden moeten nog nader onderzocht en uitgewerkt worden. Hiervoor wordt 560.000 euro uitgetrokken. Naar onze mening heel veel geld in deze onzekere tijden, wetende dat voor de uitvoering van deze plannen ook nog eens een investering van vele miljoenen euro’s verwacht wordt. Het voordeel is wel, dat door die onderzoeken de eventueel door het corona geweld veroorzaakte veranderingen in de samenleving daarin meegenomen kunnen worden.

Voorzitter,

Het verbaast ons enigszins dat het participatietraject nadrukkelijk wordt benoemd, maar dat bijvoorbeeld de wens van de BIZ en het burgerinitiatief voor een waterornement op het Koningsplein niet worden gehonoreerd. Bij zwaarder wegende algemene belangen zouden we ons dat kunnen voorstellen, maar dat is in het geval van het waterornement niet aan de orde. Het amendement om een waterornement op het Koningsplein mogelijk te maken zonder dat de gemeente daar in principe financieel aan bij hoeft te dragen, zullen wij dan ook steunen.

Het aantal andere ingediende moties en amendementen laat zien, dat er over diverse onderdelen van het ontwikkelperspectief verschillend gedacht wordt. Ook de VVD ziet een aantal zaken anders, maar wij geven er de voorkeur aan eerst de uitwerking van de diverse deelplannen op zich en in samenhang met elkaar te kunnen beoordelen, voordat wij een definitieve mening over de diverse investeringen geven. Zonder het op alle punten met het ontwikkelperspectief eens te zijn, zullen wij het raadsvoorstel steunen. Hierbij hebben wij wel het verzoek om de onderzoekskosten zoveel mogelijk te beperken en eventueel diverse onderzoeken te combineren.