Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023

De veiligheid in Ridderkerk is de afgelopen jaren veelvuldig in de raad besproken vanwege incidenten zoals de gewelddadige overval in de COOP vorig jaar januari, de ongeregeldheden in de Fakkel van vorige zomer en het ernstige steekincident bij de Gemini van afgelopen januari. Elk incident is er één teveel!

De VVD Ridderkerk had verwacht dat er in het Integraal Veiligheidsbeleid meer aandacht zou zijn besteed aan dit soort geweldsdelicten. Echter, in het Integraal Veiligheidsbeleid vinden wij hier nauwelijks iets over terug. Dit vindt de VVD Ridderkerk een gemiste kans. Door de messenproblematiek en overvallen niet als speerpunt op te nemen, blijft het ad hoc reageren op incidenten en door daarvoor ‘alles uit je handen te laten vallen’ gaat dit ten koste van de al schaarse politie capaciteit voor de andere speerpunten. Wij dringen er dan ook op aan om in elk geval in het Actieplan Veiligheid 2021 specifieke punten op te nemen om deze geweldsdelicten trachten te voorkomen zodat onze inwoners zich veilig voelen in Ridderkerk.

Desondanks kan de VVD Ridderkerk zich vinden in het voorliggende Integraal Veiligheidsbeleid en de speerpunten die zijn aangemerkt. Wij willen wel wederom aandacht vragen voor de drugsoverlast op het Dillenburgplein en de veiligheid op het Drie Rivierenpunt en de Waal, zodat dit niet wordt vergeten. VEILIGHEID IS EN BLIJFT VOOR DE VVD RIDDERKERK TOPPRIORITEIT!