Rapport rekenkamercommissie ‘Informatie in goede handen?’

De VVD heeft kennisgenomen van het rapport van de rekenkamercommissie over het onderzoek naar privacy en informatiebeveiliging in Ridderkerk. Wij vinden het een kwalijke zaak dat informatiebeveiliging niet goed opgepakt is. Dit is een organisatorisch probleem dat de privacy van onze inwoners raakt. Wij zijn van mening dat er op zeer korte termijn een verbeterslag nodig is. Echter, dit is geen taak voor de raad aangezien wij kaderstellend en controlerend zijn.

Privacy en informatiebeveiliging moeten in de uitvoerende processen van de organisatie worden geïntegreerd en geborgd. Het moet zeker geen papieren exercitie of afvinklijstje worden. De VVD is dan ook geen voorstander van het bespreken van informatiebeveiliging en privacy in aparte commissies, raadswerkgroepen of als apart kopje in een raadsvoorstel. Deze zaken dienen gewoon geregeld te worden en de raad dient er onmiddellijk van op de hoogte gesteld te worden, wanneer het niet goed gaat.

Het is uitstekend dat de rekenkamercommissie dit onderzoek heeft uitgevoerd en op de agenda van de raad heeft gezet. Hartelijk dank daarvoor!

Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de terugkoppeling van het college eind Q4 2020 over de aanbevelingen die zijn gedaan. Op elk gebied van de aanbevelingen, maar met name op het gebied van toezicht op externe partijen wil de VVD een verbeterslag zien. Het kan niet zo zijn dat door het ontbreken van toezicht de privacy van onze inwoners niet is gewaarborgd!