Leegstand winkelcentrum en tekort aan woningen

COVID-19 houdt ons al maanden in de greep. Een groot aantal mensen heeft zijn baan door dit coronavirus verloren, ondernemers hebben het zeer zwaar en de gezondheid van veel mensen loopt nog steeds gevaar. We verlangen allemaal naar een vaccin om ons “oude” leven weer op te kunnen pakken. Totdat het vaccin gevonden is, zal het geduld van een ieder nog wel op de proef worden gesteld. Zoals de minister-president al een paar keer heeft gezegd: “Houd vol”.

Sommige uitdagingen waren ook al voor de uitbraak van COVID-19 aanwezig, maar deze crisis heeft de effecten versterkt. De leegstand in het Winkelhart Ridderkerk is niet vandaag ontstaan en een tekort aan woningen is ook niet van gisteren. Een paar maanden geleden heeft de gemeenteraad het Ontwikkelperspectief Centrum 2035 vastgesteld om het centrum op te knappen en aantrekkelijker te maken. De inzet lijkt niet te zijn om het winkelcentrum te promoten als een gebied met een regionale functie. We moeten dan ook niet de illusie hebben, dat na de coronacrisis de winkelpanden weer volstromen met nieuwe ondernemers. Het zou verstandiger zijn om dit winkelcentrum af te schalen naar een realistischere omvang. Een kleiner, bruisender en toekomstbestendiger winkelcentrum met een hoge belevingswaarde en een goede lokale functie. Wellicht geen gemakkelijke keuze, maar keuzes moet je durven maken!

De vrijkomende winkelpanden zouden bestemd kunnen worden voor woningen. Voor veel Ridderkerkers is het op dit moment moeilijk om een geschikt en betaalbaar huis te vinden en nieuwe woningen kunnen een beetje lucht verschaffen op de woningmarkt. In Ridderkerk hebben we niet veel bouwgrond meer en dus moeten we efficiënt met onze ruimtes omgaan. Iedereen verdient het tenslotte op een fijne plek te wonen. Om dit te realiseren zou een deel van het winkelcentrum afgebroken kunnen worden. De gemeente zal dit in samenspraak met de vastgoedeigenaren en ondernemers vorm moeten geven. Wanneer het eerste deel van de Geerlaan daarbij betrokken wordt, kan er een mooi nieuw woninggebied ontwikkeld worden. De in deze gebieden gevestigde (lokale) ondernemers moeten dan uiteraard ondergebracht worden in het ‘nieuwe’ bruisende winkelcentrum.

Hoe mooi zou het zijn om in het centrum weer een levendiger winkelgebied te krijgen en ook nog eens een fiks aantal woningen erbij. Het is in elk geval de hoogste tijd om echt knopen door te hakken en geen afwachtende houding aan te nemen.