Vragen buslijn 601 & gratis OV voor AOW-gerechtigden

Geacht college,

In de eerste plaats willen we aangeven, dat het voor onze inwoners goed is dat u een oplossing gevonden heeft om buurtbus 601 weer te kunnen laten rijden. Het heeft lang genoeg geduurd dat zij hier geen gebruik van hebben kunnen maken. U heeft in een door u genomen besluit kenbaar gemaakt, dat een bus van RMC met bevoegd chauffeur tijdelijk ingezet wordt als buurtbus 601 tot en met 31 december 2020 of zoveel korter als noodzakelijk is.

Op de website van de RET staat, dat inmiddels gebleken is dat de kuchschermen in de buurtbussen in Capelle aan den IJssel goed werken en er verantwoord gebruik van kan worden gemaakt en wordt gemaakt. Op diezelfde website staat dat vanaf maandag 12 oktober 2020 ook de buurtbus tussen Ridderkerk en Barendrecht weer, met een ander voertuig dat de TNO-toets heeft doorstaan, gaat rijden. De fracties van Leefbaar Ridderkerk en de VVD hebben hier een aantal vragen over.

Tevens hebben wij een aantal vragen over het gratis gebruik van het Openbaar Vervoer voor AOW-gerechtigden uit Ridderkerk. Voorafgaand aan de start van dit gratis OV is door de RET een kosteninschatting gemaakt. Eind 2019 zou er een evaluatie plaatsgevonden moeten hebben van het daadwerkelijk gebruik van het gratis OV voor AOW-gerechtigden. Op basis van de resultaten zou er een kostenindicatie plaatsvinden voor de komende jaren.

Hieronder volgen onze vragen:

1. Waarom zijn de buurtbussen van Capelle aan den IJssel eerder gekeurd dan de bussen uit Ridderkerk?
  2. Wanneer wordt verwacht dat de Ridderkerkse bussen zijn gekeurd?
  3. Zijn er aanwijzingen dat de kuchschermen niet voldoen en/of dat er andere zaken aangepast moeten worden in verband met corona?
  4. Wordt ‘met een ander voertuig’ genoemd op de website van de RET de gehuurde bus van RMC bedoeld? Of gaat het om de gehuurde bussen van de RET?
  5. Wordt Ridderkerk volledig gecompenseerd voor de huurkosten van de RET bussen voor de periode dat er geen gebruik gemaakt kon en kan worden? Zo nee, waarom wordt Ridderkerk niet gecompenseerd?
  6. Wordt Ridderkerk door de RET gecompenseerd voor de meerkosten voor de huur van de bus met bevoegd chauffeur van RMC? Zo nee, waarom niet?
  7. Heeft er eind 2019 een evaluatie plaatsgevonden van het daadwerkelijk gebruik van het gratis OV voor AOW-gerechtigden uit Ridderkerk? Zo nee, waarom niet en wanneer gaat dat dan wel gebeuren? Zo ja, dan zouden wij graag de resultaten van die evaluatie ontvangen;
  8. Wordt met daadwerkelijk gebruik bij de evaluatie bedoeld het aantal AOW-gerechtigden dat een gratis ‘reisabonnement’ heeft aangevraagd of de daadwerkelijk door hen gemaakte ritten/reisafstanden?

Gelet op het bepaalde in artikel 40 van het Reglement van Orde voor de raad verzoeken wij u om schriftelijke beantwoording van deze vragen.