Reactie op Algemene beschouwing College: Drie kritsche punten

Door corona zijn er veel dingen dit jaar anders gegaan dan we gewend zijn. Zo ook deze begrotingsraad waar de hoogtepunten uit de Algemene Beschouwing in eerste termijn niet zijn voorgelezen, maar alleen schriftelijk zijn afgedaan. In deze abnormale tijden hebben we een flexibele houding nodig en de VVD Ridderkerk heeft er begrip voor dat zaken anders verlopen, want we moeten samen het coronavirus bestrijden.

Echter, nu onze vrijheden onder druk staan vanwege de aangescherpte coronamaatregelen, vinden wij het democratisch proces en het daarbij behorende debat van groot belang. Iets wat de huidige opzet van de begrotingsraad lastig maakt. Een reactie geven op een 30 pagina tellende Algemene Beschouwing van het college, die leest als een marketingcampagne – want blijkbaar gaat álles goed in Ridderkerk – is geen eenvoudige opgave. Desondanks hebben we een drietal kritische kanttekeningen:

Ten eerste, door dit college is aangegeven, dat de woonlasten voor de inwoners met niet meer dan de inflatiecorrectie zullen stijgen. Tot die woonlasten behoort ook de afvalstoffenheffing. Door landelijk beleid ontkomen we niet aan een stijging van de afvalstoffenheffing. De kosten stijgen echter ook door de als falend aanvoelende uitvoering van het afvalstoffenbeleid en dat is zeker niet alleen aan corona te wijten.

Ten tweede, groots is aangekondigd dat de precarioheffing afgeschaft is. Het is natuurlijk mooi om een verkiezingsbelofte waar te kunnen maken en ook de VVD heeft hier voor gepleit. Wanneer daar echter de introductie van een reclamebelasting tegenover staat, is er gewoon sprake van volksverlakkerij.

Het derde kritische punt betreft de aangekondigde afschaffing OZB voor gebruikers van niet-woningen. Dit zal waarschijnlijk slechts leiden tot het verschuiven van de heffing naar de eigenaren van niet-woningen. Daarmee gaan we echt de leegstand van winkels niet verminderen of de huurkosten verlagen, maar we zadelen wel de eigenaren, die ook ondernemers zijn, op met extra risico’s.

Tot slot, corona zal ons leven de komende maanden nog beheersen. Voor heel veel van onze inwoners zijn het zware tijden. Toch gloort er licht aan de horizon. Laten we zowel in de politiek als op straat gezamenlijk dit virus in elk opzicht bestrijden, ook al zijn we het niet met alle maatregelen en besluiten eens. Democratisch debatteren over de maatregelen en besluiten is wat de VVD Ridderkerk betreft cruciaal voor het draagvlak en om een goede afweging te maken. Wij maken ons er hard voor dat het democratisch proces in deze coronatijd niet teveel onder druk komt te staan, vandaar dat we vanmiddag ook met de gehele fractie aanwezig zijn.