Ongelukkige keuzes

Het hele leven bestaat uit het maken van keuzes. Keuzes maken we bewust en onbewust. Gemeentelijk bestuurlijke keuzes dienen echter bewust en weloverwogen gemaakt te worden, omdat ze van grote invloed zijn op het leven van inwoners en ondernemers. Juist ook omdat er een goede verantwoording over afgelegd moet worden.

Sinds het weinig ambitieuze college-akkoord 2014 zijn door het college verschillende besluiten genomen en uitspraken gedaan en gecommuniceerd, die naar onze mening ongelukkig te noemen zijn. Met drie voorbeelden willen we dit onderbouwen.

De gemeenteraad heeft de Toekomstvisie Detailhandel Ridderkerk vastgesteld. Het onderliggende document is een heldere analyse van de huidige situatie. De gemeentelijke toekomstvisie ontbreekt echter helemaal in het document. Zelfs enige coalitiepartijen vonden dat ook, maar stemden toch voor. Dat noemen we een ongelukkige keuze.

Het besluit van het college om de NAM geen toestemming voor proefboringen op Ridderkerks grondgebied te geven en de uitspraak dat maximaal de drie geplande windmolens worden geplaatst vindt de VVD een prima uitgangspunt. Het is echter niet de gemeente Ridderkerk, die over de uiteindelijke besluitvorming van beide zaken gaat. Helaas zie je in de communicatie hierover niets terug en dat noemen we een ongelukkige keuze. Door de getoonde stelligheid zonder voorbehoud wek je verwachtingen. Het niet kunnen nakomen van wat je communiceert leidt dan tot grote teleurstellingen in het functioneren van het gemeentelijk bestuur met alle gevolgen van dien, terwijl dit voorkomen had kunnen worden.

Woningcorporatie Woonvisie heeft enige maanden geleden besloten om de overeenkomst met de gemeente Ridderkerk voor de uitvoering van de plannen Drievliet Het Zand niet na te komen. De VVD vindt dit een brutaal staaltje van minachting jegens de gemeente(raad) van een partner die zich sociaal noemt, maar die zich alleen zo gedraagt als het haar uitkomt. Dit gaat de gemeente en dus de inwoners van Ridderkerk heel veel geld kosten. Geduld van winkeliers en omwonenden wordt opnieuw op de proef gesteld. Dit onrechtmatige gedrag lijkt beloond te worden (waar in Ridderkerk lijkt dat ook te gebeuren!). Gezien het grote belang en het door het college gevolgde voortraject vindt de VVD het een zeer onbegrijpelijke keuze, dat de raad niet ook bij de definitief te sluiten overeenkomst is betrokken. Dit noemen we een ongelukkige keuze. Zeker nu Woonvisie zonder enige gene eenzijdig afspraken opzegt en het beleid van deze sociale samenwerkingspartner blijkbaar afhankelijk is van een steeds wisselende directeur-bestuurder, hetgeen leidt tot willekeur en een onzekere samenwerking.

Goede keuzes maken is niet altijd even gemakkelijk en het zal maar zelden voorkomen, dat iedereen het met een bepaalde keuze eens is. Verwacht mag wel worden, dat gemeentelijk bestuurlijke keuzes goed en volledig onderbouwd, rechtvaardig en begrijpelijk zijn. Op deze punten moeten bestuurders beter hun huiswerk doen.

Wilt  u  de VVD hierover of over andere zaken spreken?

Mailadressen en telefoonnummers vind u hier op onze site

Edward Piena

Raadslid VVD ridderkerk