Warmtevisie Ridderkerk 'de route naar 2050'

De ontwikkelingen in de wereld gaan snel en dat geldt ook voor mogelijke warmtevoorzieningen. Het is daarom van groot belang om alle ontwikkelingen op de voet te blijven volgen. Aan de hand van deze ontwikkelingen en verkregen nieuwe inzichten zal de Ridderkerkse warmtevisie, indien daar aanleiding voor is, adequaat en met een open blik bijgesteld dienen te worden.

In het klimaatakkoord wordt aangegeven dat alle wijken van het aardgas moeten en dat in de warmtevisie een realistisch tijdspad daarvoor moet worden opgenomen. Haalbaarheid en betaalbaarheid voor inwoners en ondernemers blijven voor de VVD Ridderkerk hier belangrijke randvoorwaarden voor. Zonder extra subsidies en goedkopere technieken is verduurzaming van eigen woningbezit financieel gezien voorlopig zeker niet haalbaar en dat baart ons toch wel de nodige zorgen.

De wijken en de woningen in Ridderkerk verschillen in samenstelling en ook dat wat inwoners redelijkerwijs kunnen en willen zal verschillend zijn. Voor maatregelen en investeringen is maatwerk nodig. Het wordt de kunst om samen met de diverse betrokkenen, waaronder zeker de inwoners, een goede en haalbare keuze te maken. Ook betrouwbare energieleveranciers zijn daarbij onmisbaar.

Door deze warmtevisie wordt het proces voor de transitie warmte vastgesteld. Tijdens dit proces zullen op het pad  ongetwijfeld veel hobbels tegengekomen worden en aanpassingen gedaan moeten worden. Het voornaamste is echter om ten alle tijden een realistisch doel te blijven nastreven, waarbij betaalbaarheid en haalbaarheid voor onze inwoners de basis moeten zijn.