Verlenging ontheffing vereiste ingezetenschap wethouder Oosterwijk

De mening van de VVD Ridderkerk met betrekking tot het verzoek voor ontheffing voor het vereiste ingezetenschap van een wethouder is dezelfde als voorgaande jaren. Onze bijdrage wijkt hier dan ook nauwelijks vanaf. De VVD vindt het nog steeds een belangrijk uitgangspunt, dat een wethouder in de gemeente moet wonen, waar hij of zij benoemd is. Hierin worden wij door de wet gesteund. Verlenging van een ontheffing om in de gemeente te wonen, waar een wethouder werkt, is wettelijk alleen toegestaan wanneer er sprake is van een bijzonder geval.

Is er voor een wethouder geen sprake van een bijzonder geval, dan zal de raad geen ander besluit kunnen nemen dan het verzoek van de wethouder af te wijzen. Het debat zal er vanavond dus  wederom over moeten gaan of de door de wethouder aangevoerde redenen inderdaad een bijzondere omstandigheid opleveren, zodat het verlenen van ontheffing binnen de wettelijke bepaling valt.

Voorzitter,

De door de wethouder aangevoerde omstandigheden zijn niet gewijzigd ten opzichte van vorig jaar en de VVD blijft van mening dat dit geen bijzondere omstandigheden betreft zoals bedoeld in de gemeentewet. De vorige keer hebben andere fracties ons niet kunnen overtuigen, dat onze mening onjuist is.

Wij zijn dan ook voornemens, niet vanwege de persoon maar om wettelijke redenen, tegen de ontheffing te stemmen.