Nota reserves en voorzieningen 2021-2024

De voorliggende nota is duidelijk en helder beschreven. De VVD Ridderkerk is blij met het uitgangspunt dat het aantal reserves wordt verminderd en dat de bedragen uit deze reserves worden overgeheveld naar de Algemene Reserve.

Wij zijn echter minder verheugd met het terugbrengen van de ondergrens van de Algemene Reserve van 20 naar 15 miljoen euro. Juist in de huidige crisis met veel onzekerheden vinden wij het van belang dat de ondergrens op 20 miljoen euro blijft staan, omdat dit een meer solide buffer is voor te lopen risico’s en onverwachte tegenvallers.

Daarnaast vinden wij dat het vaststellen van een bovengrens van de Algemene Reserve zou kunnen leiden tot ongewenste prikkels om te snel tot uitgaves te besluiten. Voor een verstandig uitgave- en investeringsbeleid is volgens de VVD een bovengrens niet nodig. Wij begrijpen echter dat een bovengrens als signaalfunctie kan dienen en vinden daarom een bovengrens van 2 x de ondergrens zijnde 40 miljoen euro acceptabel.

Vandaar dat wij hiervoor een amendement indienen om de ondergrens op 20 miljoen te laten staan en de bovengrens op 2 maal de ondergrens van de Algemene Reserve  vast te stellen. Wij zijn blij met de vele mede-indieners en de geleverde bijdrages aan de totstandkoming van dit amendement.