Vraag 1
Is het college van Ridderkerk het met Leefbaar Ridderkerk en WD Ridderkerk eens dat huisvesting van Ridderkerkse BOA’s in Barendrecht, een waarschuwing van BOA’s gemeente Albrandswaard op een aanhangwagen op Ridderkerks grondgebied en een Barendrechtse jaaropgave i.v.m. een Ridderkerkse TOZO uitkering geen recht doet aan bevordering van optimale service met een Ridderkerks karakter? Indien u het met onze zienswijze niet eens bent, waarom niet?
Antwoord: In de beantwoording van uw overige vragen kunt u opmaken dat uw stelling bij deze vraag niet klopt of leunt op een enkel incident. Hiermee doet u naar onze mening onze organisatie tekort. De medewerkersstreven ernaar om iedere dag een optimale service te bieden aan onze inwoners en ondernemers. Zo worden TOZO aanvragen ruim binnen de termijn afgehandeld en verstrekt. Daar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als er fouten geconstateerd worden, dan worden deze verholpen en waar nodig procedures aangepast.
Vraag 2
Is het inderdaad correct dat de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht hebben?
Antwoord: Nee dit is niet correct. De BOA’s zijn niet in Barendrecht gehuisvest, ze werken zoveel mogelijk vanuit het gemeentehuis in Ridderkerk. Het BOA-team komt periodiek samen in Barendrecht om met collega’s af te stemmen over het werk. Op die manier wordt voorzien in adequate handhaving waarbij ook vervangingen ondersteuning is geborgd. Daarbuiten zijn de collega’s zoveel mogelijk in de wijken aanwezig.
Vraag 3
Indien de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht hebben, wat is daar dan de reden van?
Antwoord: Zoals bij vraag 2 beschreven hebben de Ridderkerkse BOA’s geen hoofdstandplaats in Barendrecht.
Vraag 4
Wij zien onze BOA’s graag (zoveel als mogelijk) zichtbaar in Ridderkerk op straat en in onze nabijheid als aanspreekpunt voor onze inwoners en uiteraard voor handhaving van de regels. Elke minuut aan onnodig reisverkeer vinden wij zonde. Welke mogelijkheden zijn er eventueel om de (hoofd)standplaats in (het centrum van) Ridderkerk te vestigen en op welke termijn zou dat gerealiseerd kunnen worden?
Antwoord: Met de uitbreiding van het BOA-team en het feit dat er vaker op de fiets wordt gesurveilleerd is de zichtbaarheid van de BOA’s in Ridderkerk verhoogd. Daarnaast kunnen door de aangeschafte digitalehandhavingssoftware een groot deel van de zaken op straat worden afgedaan in plaats van op kantoor. Het wegvallen van tijd in de wijk (door reistijd) is in principe beperkt omdat deze beweging alleen aan het begin en aan het eind van de dienst plaatsvindt. Het BOA-team kan door de centrale aansturing vanuit één locatie wisselingen en tekorten door ziekte opvangen. Ook kan op een adequate wijze worden opgeschaald als ondersteuning van het team wenselijk/noodzakelijk is.
Vraag 5
Hoe kan het dat een schriftelijke AIbrandswaards waarschuwing van een BOA hangt aan een aanhanger, die langer dan de toegestane termijn geparkeerd staat op openbaar terrein in Ridderkerk?
Antwoord: De BOA’s vanuit de BAR-organisatie vervangen elkaar bij ziekte en ondersteunen waar nodig. Zo blijft de handhaving binnen de gemeente Ridderkerk geborgd. Ook wisselen de BOA’s zo nu en dan van werklocatie en lopen ze mee met een Ridderkerkse BOA. Bij het uitdelen van een waarschuwing is per abuis de verkeerde sticker/kaart gebruikt.
Vraag 6
Is de waarschuwing genoemd onder punt 5 gegeven door een BOA uit Albrandswaard of uit Ridderkerk? Indien het een BOA uit Albrandswaard betreft, betekent dit dan dat we in Ridderkerk nog niet genoeg capaciteit aan BOA’s hebben of was deze inzet een noodgeval?
Antwoord: Zoals beschreven ondersteunen de BOA’s uit het gehele BAR-gebied elkaar. In dit specifieke geval is een Albrandswaardse BOA bijgesprongen in Ridderkerk. De BOA’s zijn bevoegd om in het hele BAR-gebied te handhaven. Dit is van belang bij grootschalige of onveilige situaties waarbij bijstand geleverd moet (kunnen) worden aan collega’s. Gezien de huidige ontwikkelingen vanwege corona is het BOA-team met taakaccent Ridderkerk tijdelijk uitgebreid met 2 fte. Hierdoor is het team in staat adequaat handhavend op te treden. Bij noodsituaties of ondersteuningsvragen wordt opgeschaald vanuit het BOA-team
Vraag 7
Omdat de aanhanger er vele dagen na die waarschuwing nog steeds staat, hebben inwoners ons gevraagd op welk moment na een formele (schriftelijke) waarschuwing actie wordt ondernomen. Wij moesten hen het antwoord schuldig blijven. Hoeveel dagen na een aankondiging wordt er actie ondernomen en op welke wijze wordt dit gemonitord?
Antwoord: Conform de APV krijgt een inwoner na de waarschuwing 7 dagen de tijd om de aanhanger te verwijderen. Na 7 dagen zal de gemeente dit doen, waarbij de kosten worden verhaald op de eigenaar. Vanwege de coronamaatregelen en de hiermee gepaard gaande prioritering in de handhavingswerkzaamheden nemen sommige zaken wat meer tijd in beslag
Vraag 8
Wanneer een in Ridderkerk wonende ondernemer een TOZO uitkering in Ridderkerk heeft aangevraagd en gekregen, hoe kan het gebeuren dat meerdere ondernemers een jaaropgave, i.v.m. deze uitkering, van de gemeente Barendrecht ontvangen en niet van de gemeente Ridderkerk?
Antwoord: De TOZO uitkering wordt betaald door de gemeente waar de ondernemer op dat moment stond ingeschreven volgens BRP. De laatst genoemde gemeente verzorgt de jaaropgaaf. Uit controle is gebleken dat in 2 huishoudens van de circa 800 huishoudens waar er een Tozo-jaaropgave is verstrekt, het is voorgekomen dat een ondernemer woonachtig is in Ridderkerk en een jaaropgave heeft ontvangen waar een andere gemeente (Barendrecht / Albrandswaard) is genoemd als inhoudingsplichtige gemeente. Daar waar wel sprake is geweest van een onjuiste jaaropgave, zijn hierover individuele afsprakengemaakt met de betrokkenen.
Vraag 9
Stel dat een in Barendrecht wonende ondernemer een jaaropgaaf voor zijn TOZO uitkering door Ridderkerk verstrekt krijgt, welke gevolgen heeft dit voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk voor deze uitgekeerde TOZO-uitkering?
Antwoord: In de 2 gevallen waarop de verkeerde gemeente de uitkering verstrekt heeft, is ondertussen administratief gecorrigeerd. Er zijn dus geen gevolgen voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk.
Vraag 10
Een aantal ondernemers heeft aangegeven het vermoeden te hebben een onjuiste “TOZO- jaaropgaaf gekregen te hebben. Bij vragen hierover bij de gemeente wordt gezegd dat telefonisch niet gereageerd mag worden op deze vragen. Op mails met dezelfde vragen wordt ook niet gereageerd. Zijn deze signalen bij u ook bekend en zo ja, welke actie(s) gaat/gaan er ondernomen worden om ondernemers, voor wie deze tijd toch al stressvol is, van de juiste antwoorden te voorzien? Zo nee, waar kunnen de ondernemers alsnog met deze vragen terecht?
Antwoord: Wij herkennen dit signaal niet, wel kan het voorkomen dat op sommige momenten er dusdanig veel telefoontjes binnenkomen, dat deze niet beantwoord kunnen worden. Wij zien juist dat er veel vragen over de TOZO binnenkomen en ook beantwoord worden. Veel vragen gaan over het feit dat gehuwden ieder een jaaropgave ontvangen , en niet alleen de aanvrager. De reden hiervan is dat de TOZO, net als de bijstandsuitkering, een gezinsuitkering is. Dit betekent dat de uitkering voor beide partners is en ook beide partners een jaaropgave ontvangen. Een andere veel voorkomende vraag is dat op de jaaropgaaf een ander bedrag staat dan de ondernemer netto heeft ontvangen. De reden hiervan is dat de TOZO-uitkering wordt gefiscaliseerd, dit wil zeggen dat de gemeente Ridderkerk hierover loonheffing en Zvw afdraagt.