Nieuwbouw IKC De Noord

Bij dit agendapunt nemen we vanavond vooral een besluit over de financiën voor de nieuwbouw IKC De Noord. Van de 600.000 euro voor noodlokalen en de extra kapitaallasten die vanaf 2023 meer dan 60.000 euro bedragen, wordt de VVD niet vrolijk. Die extra kapitaallasten zullen waarschijnlijk ook voor de overige nieuw te bouwen scholen nodig zijn en de jaarlijks beschikbare gelden kan je maar één keer uitgeven. Wat ons echter veel meer zorgen baart is de informatie over de te plaatsen  noodlokalen bij ’t Trefpunt. Het lijkt erop dat de keuze al gemaakt is, dat daar de noodlokalen komen, terwijl er met de omwonenden nog niet eens overleg is gevoerd. Twee scholen vlakbij elkaar plaatsen, ook al is het maar voor een jaar, zal leiden tot verkeers- en parkeerchaos in de wijk en onveilige situaties zijn bijna onvermijdelijk.

Het advies van Wijkoverleg Oost wordt op dit moment volledig terzijde gelegd en dus lijkt er meer sprake van aanhoren dan van overleg met  het wijkoverleg te zijn. De VVD is van mening dat er sprake is van een onverantwoorde situatie, wanneer de twee scholen een jaar lang bij elkaar operationeel zijn. Graag vernemen wij van de wethouder dat de plek van de te plaatsen noodlokalen nog geen uitgemaakte zaak is en dat er nog uitgebreid naar andere mogelijkheden wordt gekeken zoals bijvoorbeeld bij de P.C. Hooftstraat. De VVD gaat in elk geval voor de veiligst mogelijke en minst overlast veroorzakende plek.