Van 26 ingewikkelde naar 1 simpele

Op 1 juni 2015 werd de omgevingswet eindelijk door de Tweede Kamer aangenomen. Met de nieuwe omgevingswet is de regelgeving in Nederland weer wat duidelijker geworden en de regeldruk een stuk minder. De wet heeft niet alleen invloed op Nederland maar ook op alle gemeentes en dus ook op Ridderkerk.

In Nederland zijn te veel regels. Het zijn er in de loop der tijd zoveel geworden dat ze elkaar in de weg zitten. Wanneer je iets niet al te ingewikkelds wilt doen, zoals het bouwen van een schuur of een extra stuk aan je huis, heb je al snel met tallozen wetten te maken. Zo zou je een kapvergunning nodig kunnen hebben en een bouwvergunning is ook niet onbelangrijk. Misschien is de grond vervuild, dan komen er weer meer regels bij. En als je dan ook nog in een monumentaal pand woont zie je door de bomen het bos niet meer.

Een hele tijd lang hadden we in Nederland te maken met 26 verschillende omgevingswetten. Zo was er de wet milieubeheer en de woningwet. 26 wetten vormen samen een behoorlijk lange lijst en dat zorgt soms voor tegenstrijdigheden. Daarom kwam VVD minister Schultz met de oplossing om van deze 26 wetten één wet te maken.

De nieuwe wet zal er voor zorgen dat, bijvoorbeeld het bouwen van een schuur of een extra stuk aan je huis, veel sneller en gemakkelijker moet worden. Het plan is dat er in 2018 een loket is waar mensen en bedrijven naar toe kunnen. Het is dan de bedoeling dat in een procedure duidelijk word of die schuur er mag komen en of dat lege pand verbouwd mag worden tot winkel. Want niet alleen moet het makkelijker worden om dit soort zaken te regelen ook moet er straks meer mogelijk zijn.

Niet alleen voor de mensen in Nederland word het dus makkelijker, ook lokale bestuurders krijgen meer vrijheid. Er waren namelijk veel zaken die voorheen vanuit de landelijke politieke werden bepaald. Zo werd er vanuit Den Haag bepaald wat  de sterkte moest zijn van de lichtmasten op tennisbanen… De nieuwe omgevingswet moet er voor gaan zorgen dat de gemeente in de toekomst meer dingen zelf kunnen bepalen. Hier door krijgen gemeentebestuurders meer vrijheid en kunnen tennisverenigingen zelf bepalen wat voor lampen ze willen hebben.

De nieuwe wet zorgt er dus ook voor dat we hier in Ridderkerk meer vrijheid krijgen en dat het in de toekomst makkelijker word om bepaalde zaken te regelen.