Regionale Energie Strategie 1.0

Onze fractie ziet de Regionale Energie Strategie 1.0 als een strategische visie, waarin wordt aangegeven hoe wij als regio om willen gaan met de energievoorziening. Het uitgangspunt hierbij is de CO2-reductie. Wij zijn ons er ook van bewust dat de RES 1.0 niet geheel vrijblijvend is. Daarom vindt de VVD het belangrijk dat Ridderkerk de regie in eigen handen houdt bij het bepalen van de wijze waarop deze visie omgezet gaat worden in lokaal beleid. Wij zullen als gemeente zelf de ambities moeten vertalen in haalbare plannen en onze inwoners op een goede wijze daarbij moeten betrekken. Alleen met een zeer groot draagvlak onder onze inwoners zullen de ambities waargemaakt kunnen worden.

Ervan uitgaande dat de RES 1.0 een strategische visie is, zijn wij van mening dat er een goede analyse is gemaakt om te bekijken welke stappen gezet kunnen worden om de energietransitie te realiseren. Wij zijn dan ook voornemens in te stemmen met de RES 1.0. Voor de verdere uitwerking van deze strategie willen wij alvast meegeven, dat de VVD Ridderkerk hoge prioriteit geeft aan de betaalbaarheid van de energietransitie voor onze inwoners. Tevens willen wij niet onnodig schaarse gronden opofferen voor zonneparken, wanneer de doelstellingen op andere wijzen gehaald kunnen worden.