Klimaatvisie Ridderkerk, De route naar 2050

De Klimaatvisie Ridderkerk en het uitwerkingsprogramma staan niet op zichzelf. Ze zijn mede afhankelijk van de doelstellingen zoals zijn terug te vinden in het Klimaatverdrag van Parijs, het nationale Klimaatakkoord en de Regionale Energie Strategie. De Klimaatvisie moet laten zien hoe wij in Ridderkerk denken aan deze doelstellingen bij te kunnen dragen. De doelen moeten wel haalbaar en betaalbaar zijn en daar maakt de VVD zich toch wel zorgen over.

Hoe realistisch is het om binnen een relatief kort tijdbestek de transitie naar aardgasvrij wonen voor elkaar te krijgen? Hoe betaalbaar is het voor particuliere eigenaar-bewoners om hun huis te isoleren of zonder gas hun huis te kunnen verwarmen? En hoeveel miljoenen euro’s moeten we als gemeente nog meer gaan reserveren om de energietransitie goed te laten verlopen?

De VVD Ridderkerk is niet tegen klimaatmaatregelen en in grote delen van de voorliggende klimaatvisie kunnen we ons zeker vinden. Wij vragen echter wel om realisme en willen voorkomen dat gaandeweg het proces de conclusie wordt getrokken dat de transitie gedwongen moet plaatsvinden.

De VVD is er geen voorstander van om schaarse grond te gebruiken voor zonneweiden, voordat alle andere alternatieven gebruikt zijn of de doelstellingen reeds behaald zijn omdat we regionaal al voldoende energie kunnen opwekken. We maken tenslotte niet voor niets deel uit van de Regionale Energie Strategie.

De VVD stemt in met de Klimaatvisie Ridderkerk met uitzondering van de verhoging van het structurele bedrag voor duurzame energietransitie/klimaat van 65.800 euro naar 150.000 euro. Wij vinden dat eerst binnen de nu reeds beschikbare budgetten de uitvoering verder ter hand genomen moet worden zonder gelijk op voorhand structureel geld bij te plussen.