Verordening beslistermijn schuldhulpverlening

De VVD Ridderkerk begrijpt dat er tijd nodig is voor zorgvuldig beoordelen en toekennen van schuldhulpverleningsaanvragen. Echter, het is niet zo dat snelheid en zorgvuldigheid helemaal niet samen kunnen gaan. De wethouder heeft aangegeven dat het vaak lukt om de aanvragen af te handelen binnen 6 weken. De termijn van 8 weken is dus voornamelijk bedoeld om een verwachte toename van aanvragen op te kunnen vangen. Met het in stand houden van de beslistermijn van 8 weken bieden we onze inwoners niet de excellente dienstverlening, hetgeen wel een doelstelling van dit college is.

De VVD Ridderkerk dient samen met de PvdA een amendement in om de maximale beslistermijn vast te stellen op 6 weken. Want wij willen de inwoners, die niet zelfstandig uit hun schulden kunnen komen, zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen en perspectief bieden. Dat is goed voor de mensen met de schulden, maar ook uiteindelijk ook goed voor onze samenleving als geheel.

We moeten ernaar streven dat mensen zo snel mogelijk weer zelfstandig en op eigen kracht hun leven kunnen oppakken. De beslistermijn kan daar een bijdrage aan leveren. Laten we leren van de toeslagenaffaire en niet kiezen voor de maximale vrijheid en service voor de overheid maar voor de maximale vrijheid en service voor onze inwoners.