Woonvisie

Wonen is veel meer dan een huis, zoals terecht in de visie wordt opgemerkt. Het raakt veel thema‘s. Daarom is het bouwen van woningen alleen niet de oplossing. De crux is het bouwen van de juiste woningen! Dus bouwen zodat de doorstroming op gang komt. Als voorbeeld: veel ouderen blijven zitten in hun woning, terwijl ze best zouden willen verhuizen, maar de juiste en voor hen betaalbare woningen zijn er simpelweg niet. En zo zit alles op slot. Te vaak ligt uitsluitend en alleen de nadruk op het bouwen voor starters. Dat heeft zeker zeer hoge prioriteit, maar door het bouwen voor de doorstroming kunnen zij nog beter geholpen worden. De VVD Ridderkerk roept op om haast te maken met het bouwen van de juiste woningen op de daarvoor geschikte gronden in Ridderkerk. Naast goede verbindingen voor fietsers en voetgangers en een goed netwerk van openbaarvervoer zijn ook goede verbindingen voor het autoverkeer essentieel o.a. voor de lokale economie. Laten we het de automobilist dan ook niet te moeilijk maken. De VVD wil dolgraag lokaal maatwerk leveren en huizen bouwen voor Ridderkerkse inwoners. Maar de realiteit gebiedt ook te zeggen dat dit in het huidige regionale systeem maar deels kan. Wij roepen het college daarom op zich ijzersterk te maken voor dit lokale maatwerk!!!

De VVD gaat de punten uit de Woonvisie niet allemaal afzonderlijk behandelen. Wij kunnen ons voor een groot deel in deze visie vinden. Ook met het doel dat van het aantal extra boven de 900 te bouwen woningen ongeveer 30% sociale woningbouw zal worden. Wel vragen wij wederom aandacht (net zoals Leefbaar Ridderkerk) voor de gebruikers van Sportpark Bolnes. Vaak wordt er gesproken over woningbouw op dit terrein en dat kan veel onzekerheid voor de gebruikers met zich meebrengen. Laat hen niet onzekerheid, informeer hen vroegtijdig en neem hen mee in de stappen die u zet. In onze eerste termijn zullen wij gelijk onze mening over de twee ingediende moties geven. De motie van de SGP over verloederde tuinen zoals die nu opgesteld is, zullen wij niet steunen. De VVD is het met de SGP eens, dat verloederde tuinen een doorn in het oog kunnen zijn. Echter vinden wij het een eigen verantwoordelijkheid en recht van eigenaren om te bepalen hoe hun eigen tuin eruit ziet. Verhuurders kunnen hier in de huurovereenkomsten afspraken over maken. In geval van overlast zijn er nu al regels die dit kunnen tegengaan. Positieve initiatieven om tuinen aantrekkelijker te maken zijn uiteraard prima, maar zo lezen wij de motie niet.

Ook de motie van Burger op 1 zullen wij niet steunen. Naar onze mening zijn de verzoeken al verwerkt in de Woonvisie (pag 25) en daarom vinden wij om met de vaker door het college gebruikte woord te gebruiken ‘overbodig’.