Aanpak Oosterpark

De betrokkenheid bij het aanpassen van de inrichting van het Oosterpark is groot. De voorgestelde aanpassingen houden de gemoederen flink bezig. Een groot aantal mensen heeft deelgenomen aan door de gemeente georganiseerde bijeenkomsten en heeft een uitgezette enquĂȘte ingevuld. Goed dat het college deze mogelijkheden in Coronatijd voor participatie mogelijk heeft gemaakt. Spijtig moet de VVD dan weer wel constateren dat er voor het gevoel van veel participanten met hun inbreng weinig is gedaan. Natuurlijk kan je niet de wensen van alle inwoners honoreren. Daarvoor zijn het er teveel en het Oosterpark is niet oneindig groot.

Een ruime meerderheid heeft echter een voorkeur voor een bepaalde inrichting uitgesproken. Het is dan niet verwonderlijk dat inwoners minder vertrouwen in participatie en politiek krijgen, wanneer daar geen gehoor aan wordt gegeven, terwijl er geen tegenstanders en/of onoverkomelijke bezwaren zijn om aan die voorkeur tegemoet te komen.

Ook voor de VVD is het onmogelijk om iedereen blij te maken met welk besluit dan ook. Sommige aanpassingen in de Aanpak Oosterpark zorgen er wel voor dat de wensen van een grote meerderheid gehonoreerd worden zonder de belangen van anderen en de omgeving uit het oog te verliezen. Wij dienen daarom een amendement in om een beoogde rietput te vervangen door een bosvak met duurzame bomen. Graag hadden we de daarnaast gelegen waterpartij laten vervallen voor een rustweide, maar een aantal partijen vindt dat een brug te ver. De rustweide komt nu op het huidige evenemententerrein.

Tot slot willen wij het college en bij deze alvast het volgende college verzoeken om bij de uitvoering van de inrichting van het Oosterpark flexibel te zijn. Houd bij voortschrijdend inzicht niet strak vast aan deze Aanpak Oosterpark, maar beweeg mee met nieuwe inzichten en mogelijkheden.

2e termijn

Wij steunen het amendement van de PvdA om de fietsverbinding met het Essenlaantje te behouden. Dit is een veelgehoorde wens van de inwoners en zou zonder al te veel nadelige gevolgen in te passen moeten zijn. De te wijken bomen moeten uiteraard wel herplaatst of vervangen worden.

Het amendement van Leefbaar Ridderkerk over de aanpassingen van de Oosterparkweg dienen wij mede in. Wij zijn het er  mee eens dat op bepaalde stukken van de Oosterparkweg maatregelen voor de veiligheid genomen moeten worden. De VVD gaat echter liever voor snelheid beperkende maatregelen, die de veiligheid vergroten en handhaafbaar zijn dan voor schijnveiligheid en daarmee gepaard gaande onnodige uitgaven.

Het amendement van BO1voor een vrij liggend fietspad op de Oosterparkweg is laat binnengekomen en had beter gecombineerd kunnen worden met het amendement van Leefbaar Ridderkerk. Wij zijn mede-indiener van het amendement van Leefbaar Ridderkerk en zullen het amendement van BO1 dan ook niet steunen. Het amendement Waterpartijen van BO1 is strijdig met ons eigen amendement en daarom steunen we dit amendement niet.