Kadernota begroting 2022

De aankondiging dat de begroting van volgend jaar beleidsarm zal zijn, zodat de opvolgers van dit college alle ruimte hebben om hun eigen keuzes te maken, klinkt mooier dan dat het is. Deze kadernota laat zien dat het structurele begrotingssaldo voor de komende drie jaar fors negatief is. Het zal voor dit college nog een hele toer worden om een sluitende begroting te realiseren. Zonder meevallers zal dat ten koste van andere posten moeten gaan. En dan kennen we ook nog niet eens de mogelijke negatieve impact van bijvoorbeeld de coronacrisis. Het komende college heeft waarschijnlijk zijn handen alleen al vol om de gaten te dichten.

Dit college heeft voortvarend plannen aan de raad voorgelegd en sommigen zeggen zelfs: ‘er doorheen gedrukt”. Met voortvarendheid is niets mis. Soms is een pas op de plaats echter best verstandig. De financiële, economische en sociale gevolgen van de coronacrisis zullen de komende maanden duidelijker worden. Het zou het college dan ook sieren wanneer de uitvoering van een aantal plannen de komende maanden niet verder komt dan de tekentafel. Dan krijgt een volgend college echt de ruimte voor eigen beleids- en uitvoeringskeuzes.

Over de motie van de SGP tot de aanschaf van ANPR-camera’s, oftewel in goed Nederlands Automatic Number Plate Recognition camera’s, hebben wij de vraag of zij kan aangeven op welke wijze de privacy van niet verdachte automobilisten wordt gewaarborgd.

De VVD Ridderkerk wilde een motie indienen om te onderzoeken op welke wijze de BAR-organisatie het beste ingericht kan worden, zodat de medewerkers in een optimaal ingerichte organisatie kunnen werken om onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en gemeentebestuur excellent te kunnen bedienen.  Ook Partij18Plus heeft een motie voor een onderzoek naar de inrichting van de BAR-organisatie gemaakt. Partij18Plus was bereid om op een aantal voor de VVD belangrijke punten haar motie aan te passen en daarom dienen wij de motie van Partij18Plus mede in en dienen wij onze eigen motie niet in.