Bestemmingsplan Oosterpark

De vaststelling van het bestemmingsplan Oosterpark is nodig om verschillende aanpassingen mogelijk te maken, die behoren tot het raadsbesluit van afgelopen juli over de Aanpak van het Oosterpark. De betrokkenheid van veel inwoners was toen al groot en ook bij dit bestemmingsplan laten zij door de tientallen zienswijzes en inspreekbijdrages merken dat de inrichting van het Oosterpark hen aan het hart gaat.

De VVD Ridderkerk heeft voor de Aanpak van het Oosterpark gestemd, omdat ons amendement met betrekking tot het laten vervallen van een rietput werd aangenomen. Graag hadden we toen gezien dat ook het amendement voor behoud van het gehele Essenlaantje aangenomen was, zodat aan meer wensen van de inwoners tegemoet was gekomen. Het heeft niet zo mogen zijn.

Natuurlijk kunnen wij als symboolpolitiek tegen het voorliggende bestemmingsplan stemmen, maar dat zou niet in lijn zijn met ons eerdere stemgedrag bij de Aanpak van het Oosterpark. Inhoudelijk is er namelijk niets gewijzigd aan het plan. Het niet vaststellen van het bestemmingsplan zorgt ook voor vertraging van de aanleg van het geluidsscherm langs het Oosterpark en daar willen wij nu juist vaart mee maken.

Een andere overweging voor de VVD Ridderkerk om het bestemmingsplan te steunen is de mogelijkheid de inrichting voor de bestemmingen Recreatie en Sport aan te passen. Dus bij de vergunningverlening voor de uitbreiding van de Ridderkerk Rowdies kan nog steeds gekeken worden of het Essenlaantje behouden kan blijven. Daarom zullen wij ook het amendement met betrekking tot het Essenlaantje steunen, hoewel wij beseffen dat een vergelijkbaar amendement recentelijk nog is verworpen.