Beantwoording schriftelijke vragen geluidsscherm A15/A16

Op 25 oktober heeft de VVD Ridderkerk vragen gesteld aan het college over de extra uitvoeringskosten van het geluidsscherm A15/A16. Hieronder leest u de beantwoording van het college op onze vragen.

Vraag 1

Dit college geeft regelmatig aan dat het met voortvarendheid te werk wil gaan. Waarom heeft het dan anderhalf jaar geduurd voordat de kosten voortvloeiend uit de eisen van Rijkswaterstaat (RWS) bekend Zijn?
Antwoord:
In 2020 en 2021 heeft, op zowel ambtelijk als op bestuurlijk niveau, regelmatig overleg plaatsgevonden met RWS. Zie hiertoe ook de raadsinformatiebrieven van 3 juli 2020 en 19 maart 2021. In dit proces is gebleken hoe lastig het was om de aanvullende eisen en voorwaarden vanuit RWS te ontvangen. Uiteindelijk werden de verkeersmaatregelen van RWS pas concreet bij het voorlopig ontwerp van het geluidsscherm.

Vraag 2
Wanneer en welke acties heeft het college ondernomen om de extra kosten ivm de eisen van RWS inzichtelijk te maken?
Antwoord :
Zie het antwoord op vraag 1

Vraag 3
Hadden van deze hoge kosten bij het raadsvoorstel in 2019 niet reeds realistischer inschattingen gemaakt kunnen worden op basis van (landelijke) ervaringen met de uitvoering door RWS van werken aan geluidsschermen langs andere wegen en zo nee, waarom niet?
Antwoord:

Bij het raadsvoorstel in 2019 is op basis van landelijke kengetallen een raming opgesteld voor het geluidsscherm. De extra kosten worden veroorzaakt door locatie specifieke eisen die RWS stelt en de exorbitante stijging van bouwkosten.

Vraag 4
Hoe hoog mogen de extra kosten ten opzichte van het oorspronkelijke raadsbesluit worden, voordat het college het onverantwoord vindt om het geluidsscherm te realiseren?
Antwoord:
Aangezien uw raad eind 2019 besloten heeft tot realisatie van een geluidsscherm op deze locatie, zijn wij van mening dat wij onze belofte aan onze inwoners moeten nakomen en waarmaken. Het is uiteindelijk uw raad die vaststelt of iets (financieel) verantwoord is of niet.

Vraag 5
Zijn de mogelijk extra kosten voor het realiseren van het geluidsscherm langs het Oosterpark door de (te verwachten) eisen van RWS inzichtelijk gemaakt en zo niet, wanneer verwacht het college deze kosten dan wel in beeld te hebben?

Antwoord:
Wij zijn in overleg met RWS over hun eisen, o.a. met betrekking tot de bouwroute. Daarnaast zijn de huidige kostenstijgingen in de bouw voor het geluidsscherm in het Oosterpark uiteraard relevant. De uitvoering vindt echter pas op een later moment plaats, dus de markteffecten kunnen derhalve ook weer wijzigen. Tot slot hebben wij - zoals bij u bekend in het kader van het OER-traject (Opwek van Energie op Rijksvastgoed) een verzoek ingediend om het geluidsscherm toch op grond van RWS te mogen realiseren. Wanneer de uitkomst van dit verzoek bekend is, kunnen wIj u een adequate kostenupdate geven.

Vraag 6
Is de opgenomen stelpost 'onvoorzien’ voor het realiseren van het geluidsscherm langs het Oosterpark, gezien de (te verwachten) eisen van RWS en de gestegen grondstof- en bouwkosten voldoende? Zo ja, wat is uw onderbouwing daarvoor?
Antwoord :
Zie het antwoord op vraag 5

Vraag 7
De gestegen grondstof- en bouwkosten zullen hun impact hebben op projecten waarvoor (voor sommige al in 2019 en 2020) investeringskredieten zijn toegekend. Is reeds inzichtelijk gemaakt welke financlële gevolgen deze gestegen kosten voor de diverse projecten en dus voor de begrotingen hebben? Zo ja, wanneer mogen wij de resultaten dan ontvangen? Zo nee, wanneer verwacht het college de gevolgen dan wel in kaart te brengen en de gemeenteraad hierover te informeren?
Antwoord:
Nee, de door u genoemde inventarisatie is niet uitgevoerd. Voor elk gevoteerd investeringskrediet geldt dat wij sturen op het budget en dat wanneer er sprake is van ontwikkelingen als gevolg waarvan overschrijding (dreigt) plaats te vinden wij u hierover zo spoedig mogelijk informeren. Het meest geëigende moment daarvoor is bij de P&C producten, maar mocht daar aanleiding voor zijn, dan informeren wij u eerder.