Algemene beschouwingen 2021

Inleiding

De tijd vliegt en gebeurtenissen volgen elkaar in razendsnel tempo op. Over ruim vier maanden mogen we alweer naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen. Waarschijnlijk is de tijd zo snel gegaan, dat ook u niets van de door de grootste partij beloofde nieuwe politiek heeft gemerkt. Sterker nog, de ‘oude’ politiek lijkt door het huidige college van een nog sterker fundament te zijn voorzien. Ongetwijfeld zullen diverse partijen bij de komende verkiezingen wederom de mooiste beloftes doen die zij uiteindelijk, ondanks een positie in het college, niet waar kunnen maken. Ook de huidige collegepartijen zullen dat in meerdere of mindere mate moeten erkennen. Dat niet alle beloftes waargemaakt kunnen worden, zal iedereen begrijpen. Er moet nu eenmaal samengewerkt worden en je kan niet in alles je zin krijgen. Maar beloftes doen die op voorhand al niet haalbaar zijn, daar wil de VVD Ridderkerk niet aan meedoen. Alleen onderdeel uit te maken van een college zonder een groot deel van onze eigen plannen te kunnen verwezenlijken, is niet aan ons besteed. Wij houden dan ook vast aan onze eigen koers.

In deze algemene beschouwingen kijken wij liever vooruit dan alleen maar terug te kijken op de afgelopen vier jaar. Het huidige college heeft in onze ogen goede voorstellen gedaan, maar ook keuzes die wij zeker niet voor onze inwoners en ondernemers zouden maken. Sommige van die keuzes hopen we in de komende raadsperiode nog te kunnen aanpassen of liever nog, ongedaan te maken.

In onze algemene beschouwingen van 2017 gaven wij al aan dat vrijheid en democratie nooit vanzelfsprekend zijn. Deze pandemie maakt dat op een pijnlijke manier duidelijk. Om Corona te bestrijden is onze bewegingsvrijheid in meerdere of mindere mate beperkt en de op democratische wijze vastgestelde maatregelen worden niet zonder slag of stoot nageleefd. Het luisteren naar aanwijzingen van handhavers en zorgverleners voor het naleven van de afgesproken regels, zodat we met elkaar in een zo groot mogelijke vrijheid kunnen leven, lijkt af en toe niet meer de norm te zijn. En wat is er nu zo moeilijk om de afwijkende mening van een ander te respecteren en andersdenkenden niet gelijk te bedreigen of erger nog, te lijf te gaan? In een democratie gelden de regels van de meerderheid, waarbij de belangen van de minderheid ook meegewogen en zo min mogelijk geschaad moeten worden. Met elkaar samenleven vergt nu eenmaal ook individuele aanpassingen. Daarbij blijft iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes en moet de gevolgen daarvan ook dragen. Over die eigenverantwoordelijkheid lijken veel mensen regelmatig toch iets te gemakkelijk heen te stappen.

Voor de VVD Ridderkerk zijn vrijheid en democratie zeer belangrijke pijlers voor onze samenleving, waarbij respect en begrip voor elkaar vanzelfsprekend zouden moeten zijn. Om deze pijlers stevig overeind te houden, zullen we democratisch opgestelde regels en gemaakte afspraken moeten naleven en handhaven. Maar ook de mogelijkheid om met elkaar in discussie te gaan over de noodzaak en juistheid van opgelegde maatregelen en plannen moeten worden gewaarborgd.

De komende vier jaar zullen we daarom blijven werken aan een veiliger, sterker en beter Ridderkerk. We willen de gemeenschappelijke wensen en initiatieven van onze inwoners en ondernemers waarmaken, strijden voor een respectvolle omgang met elkaar en ons er hard voor maken dat we omkijken naar elkaar. De VVD Ridderkerk zet zich ervoor in dat de belangen van alle Ridderkerkse inwoners en ondernemers zo optimaal mogelijk bediend worden! Want dat is in het belang van heel Ridderkerk.

Algemeen

In de huidige raadsperiode heeft de VVD Ridderkerk zich zoals gebruikelijk constructief opgesteld. Bij de beoordeling van voorstellen maakt het voor ons niet uit of die afkomstig zijn van coalitie- of oppositiepartijen, maar zetten wij het belang van onze inwoners en ondernemers voorop. We hebben daarom de afgelopen jaren wederom een groot aantal moties en amendementen van diverse partijen gesteund en soms mede ingediend.

De door ons zelf ingediende moties en amendementen hebben regelmatig de steun van een meerderheid van de gemeenteraad gekregen. Onze fractie heeft dat zeker gewaardeerd. Zo hebben we onder andere op financieel gebied de ondergrens van de Algemene reserve op 20 miljoen euro kunnen houden, zodat we als gemeente een goede financiële buffer hebben voor onverwachte tegenvallers. In het kader van de veiligheid is er een extra buitengewoon opsporingsambtenaar gekomen en voor het sociaal domein is er een innovatiecompetitie afgesproken. Bij inrichtingen van de openbare ruimte hebben we bijvoorbeeld in het Oosterpark een klein succes behaald door een geplande rietput uit het plan te kunnen fietsen. Behoud van het fietspad langs het Essenlaantje is echter tot op heden nog niet gelukt en dat vindt de VVD Ridderkerk jammer. We hopen op een open en constructieve houding van het college bij de uitvoering van de (her)inrichting van het Oosterpark.

Uiteraard zijn er voorstellen geweest die niet pasten in onze visie voor een veiliger, sterker en beter Ridderkerk. Die voorstellen hebben wij dan ook niet gesteund. Dat wij niet onze zin hebben gekregen is nu eenmaal een onderdeel van onze democratie en hebben wij te respecteren. Dat doen wij dan ook, maar wij blijven ons uiteraard wel vanuit onze liberale uitgangspunten en samen met u inzetten om de voor Ridderkerkse samenleving belangrijk geachte doelen te bereiken.

Economie

Corona is nog steeds in ons leven. Zowel de naweeën van de eerder getroffen maatregelen als de huidige beperkingen zijn bij veel inwoners en ondernemers nog steeds voelbaar. Voor sommigen gaat het enige tijd duren om de gevolgen van alle maatregelen te boven te komen. De VVD Ridderkerk wil de ondernemers zo snel mogelijk de kans geven te kunnen herstellen van hun gederfde inkomsten en ruimte bieden voor nieuwe initiatieven en creativiteit. Ondernemers maken Ridderkerk tenslotte aantrekkelijker voor (nieuwe) inwoners, bedrijven en bezoekers.

Ondernemers die op zondag hun winkel willen openen, moeten daartoe in de gelegenheid gesteld worden. Dit is ook goed voor de werkgelegenheid en de aantrekkelijkheid van onze winkelcentra. De gemeente moet onze ondernemers steunen door zoveel mogelijk lokaal bij hen in te kopen. Om de aantrekkelijkheid van onze winkelcentra verder te waarborgen moeten deze voor het autoverkeer goed bereikbaar blijven en is er voldoende goedkope parkeergelegenheid nodig. Daarnaast moeten voetgangers en fietsers ook op een veilige manier de winkelcentra kunnen bereiken. Bij de (her)inrichting van de winkelcentra kan dat op goede manieren gerealiseerd worden zonder de automobilist het leven zuur te maken. Juist de bereikbaarheid per auto is voor veel winkeliers van levensbelang. Kortom, ruim baan voor inwoners en ondernemers blijft ons credo.

Veiligheid

De afgelopen jaren is Ridderkerk niet gevrijwaard gebleven van gewelddadige incidenten. Overvallen, steek- en schietpartijen en de incidenten in zwembad de Fakkel zijn in het nieuws geweest, maar ook huishoudelijk geweld zorgt voor onveiligheid in onze gemeente. De Pandemie lijkt de lontjes van veel mensen erg kort gemaakt te hebben. Verschillende meningen over bijvoorbeeld wel of niet vaccineren leiden tot bedreigingen over en weer op de sociale media. Hier blijkt wederom uit dat we steeds minder van elkaar tolereren, terwijl we het toch met elkaar moeten doen. Juist met zo’n grote groep met veel verschillende mensen kunnen we samen veel voor elkaar krijgen door van elkaar verschillen te leren en te profiteren. Wij willen een tolerant en inclusief Ridderkerk waar iedereen zichzelf kan zijn, waar er naar mensen geluisterd wordt en waar we verwachten dat iedereen zich gedraagt. Racisme, discriminatie, intimidatie en uitsluiting moeten met alle mogelijke middelen bestreden worden. Iedereen moet zich in Ridderkerk veilig voelen en zichzelf kunnen zijn, ongeacht afkomst, mening, geaardheid of geloofsovertuiging.

Onder veiligheid vallen ook brand- en verkeersveiligheid en digitale veiligheid. Informatieverstrekking over en bewustwording van de gevaren op deze gebieden kan een hoop ellende voorkomen. Wat brandveiligheid betreft kan een wijkbrandweervrouw/man hier een grote rol vervullen en wij pleiten dan ook voor een proef hiermee. Een motie hiervoor zullen wij mede indienen.

Het zorgen voor veiligheid op welk gebied dan ook is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Met elkaar moeten we Ridderkerk zo veilig mogelijk maken. Buurtpreventieteams zijn al een mooi voorbeeld van het oppakken van die gezamenlijke verantwoordelijkheid. Extra toezicht op straat (en niet achter een bureau) kan geen kwaad en een Buitengewoon opsporingsambtenaar in elke wijk is geen overbodige luxe. Een Buitengewoon opsporingsambtenaar als extra aanspreekpunt voor eenieder die hem of haar nodig heeft bij ongewenste zaken vergroot naar onze mening het veiligheidsgevoel en het geeft onze wijkagenten meer armslag bij de uitvoering van hun werk.

Financiën

De Kadernota 2022 en meerjarenraming lieten voor de structurele begrotingssaldi voor de komende jaren voornamelijk rode cijfers zien. De wethouder van Financiën heeft dat in een paar maanden tijd weten om te zetten naar saldi van miljoenen in de plus. Een knappe prestatie, waarvoor de VVD Ridderkerk hem complimenten maakt. Toch moeten we ons niet blindstaren op deze mooie cijfers. Incidentele meevallers hebben aan deze positieve begrotingssaldi bijgedragen. En door de zogenaamde trap-op-trap-afsystematiek gecombineerd met de hogere begrote uitgaven van het Rijk vloeit er voor de komende jaren jaarlijks meer dan 2 miljoen euro extra in onze gemeentelijke kas. Terecht waarschuwt de wethouder, dat de trap-op-trap-afsystematiek er periodiek toe kan leiden, dat er vanuit het Rijk fors minder geld onze kant opkomt dan nu verwacht.

De gevolgen van Corona zijn nog niet allemaal boven water en de stijgende grondstof- en bouwkosten voor de uit te voeren gemeentelijke projecten zullen van negatieve invloed zijn op de begroting. Dan gaan we er tevens maar vanuit dat financiële tegenvallers door niet goed uitgewerkte berekeningen zoals bij het realiseren van het scherm bij West uitblijven. Het blijft dus nodig om de financiële vinger aan de pols te houden.

De gemeentelijke financiën zijn bij de VVD Ridderkerk gezond, betrouwbaar en voorspelbaar. Hoewel wij het met bepaalde (voorgenomen) investeringen niet eens zijn en in een enkel geval zelfs weggegooid geld vinden, heeft dit college, flink geholpen door de 46 miljoen euro aan ontvangen Enecogelden, voor een gezonde financiële basis voor de komende jaren gezorgd. Een mooie prestatie in deze Corona-jaren.

Voor de portemonnee van onze inwoners, ondernemers en verenigingen ziet het de komende tijd door onder andere de snel oplopende energie- en boodschappenprijzen minder rooskleurig uit. Ook de gemeentelijke afvalstoffenheffing gaat niet voor de ooit beloofde mindere lasten zorgen. Sommige partijen willen een nieuwe tarifering voor de rioolheffing. Een voorstel is daarvoor in de maak. Voor de eigenaren en gebruikers van een woning ziet het ernaar uit dat zij ongeveer tien euro per jaar minder gaan betalen. Voor ondernemers kan dit honderden tot wel duizenden euro’s per jaar meer gaan kosten. Voor de verkiezingen kan je naar de meeste inwoners hiermee goede sier maken, maar wij hebben op dit moment twijfels of de gevolgen van een dergelijke wijziging te rechtvaardigen zijn. We wachten uiteraard eerst het definitieve voorstel af om afwegingen op basis van de feiten te kunnen maken.

De ondernemers lijken ook op een ander belastinggebied erop achteruit te gaan. De belofte van het college om de precariobelasting af te schaffen is gerealiseerd. Daar zouden de ondernemers een reclamebelasting voor in de plaats krijgen, die meer moest gaan opbrengen dan de precariobelasting. Het Ondernemersplatform Ridderkerk, een adviesorgaan van de gemeente, stelt echter voor om geen reclamebelasting in te voeren, maar om de begrote reclamebelasting bij de geraamde opbrengst OZB niet-woningen op te nemen. We zijn benieuwd op welke wijze dit uitgewerkt gaat worden. Een lastenverzwaring voor de ondernemers lijkt echter een feit.

Zorg en welzijn

Het baart de VVD Ridderkerk zorgen dat de uitgaves in het Sociaal Domein blijven stijgen en ook de wachtlijsten voor verschillende soorten ondersteuning blijven toenemen. Uiteraard vindt de VVD Ridderkerk dat er kwalitatief goede zorg geboden moet worden en de kosten in de hand gehouden moeten worden. We moeten manieren gaan vinden om het (nog) efficiënter te doen en proberen aan de voorkant de grote toename van zorgvraag beter te gaan inperken.

Een paar jaar geleden heeft de gemeenteraad ruim twee miljoen euro vrijgemaakt onder andere om wachtlijsten te laten verdwijnen. Het geld is intussen opgemaakt, maar de wachtlijsten zijn er nog steeds. Het is echter onwenselijk om mensen met een nijpende zorgvraag op hun ondersteuning te laten wachten, omdat de gemeente niet voldoende mogelijkheden heeft om de aanvragen af te handelen. Wij zijn een voorstander om nu onder voorwaarden alle tot een bepaalde datum ingediende aanvragen zonder onderzoek te honoreren. De gemeente moet dan binnen een jaar alle toegekende aanvragen alsnog beoordelen. Voor hen die ten onrechte de aanvraag gedaan hebben, stopt de ondersteuning dan onmiddellijk, maar er zullen niet met terugwerkende kracht kosten verhaald gaan worden. De uitvoerende organisatie krijgt hierdoor lucht en de zorgvragers worden snel geholpen, zodat hun situatie niet verslechterd doordat zij (te) lang op een beschikking hebben moeten wachten.

Mobiliteit

De VVD Ridderkerk wil het verkeer door, naar en vanuit heel Ridderkerk voor iedereen zo toegankelijk mogelijk maken en onveilige verkeerssituaties verbeteren. De ene verkeersdeelnemer is daarbij niet belangrijker dan de andere. Ontmoedigingsbeleid met betrekking tot de automobilist vinden wij onjuist. Stimulering daarentegen van alternatieve vervoersmogelijkheden is prima. De VVD Ridderkerk is voor het gebruik van OV-fietsen en andere vormen van deelmobiliteit. Fatsoenlijk en veilig gebruik moeten daarbij vanzelfsprekend zijn. Andere verkeersdeelnemers moeten er niet door gehinderd worden.

Corona maakt duidelijk dat het busnetwerk en de dienstenregelingen makkelijk uitgehold kunnen worden. Wij willen geen verdere teruggang van het huidige netwerk en de huidige dienstenregeling en het liefst moeten die weer terug naar het eerdere niveau. Wij blijven ons sterk maken voor een lightrailverbinding met Rotterdam en Dordrecht. Deze verbinding is de enige garantie voor duurzaam Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de toekomst.

De onder grote druk vastgestelde HOV-visie delen wij niet. Hopelijk komen de nieuwe gemeenteraadsverkiezingen niet te laat en kunnen wij de uit deze visie voortvloeiende plannen nog stopzetten. Dit college vindt voortvarendheid heel belangrijk. Bij het vormen van investeringspotten hebben ze dat ook goed in de praktijk gebracht, maar gelukkig wil de uitvoering van de plannen nog wel eens vertraging oplopen. Maar laat dit geen aansporing voor het college zijn om alsnog tot uitvoering over te gaan.

Nog dit jaar zal een raadsvoorstel over de centrumring behandeld gaan worden. Het zou goed zijn, wanneer het college zich niet alleen laat leiden door de onderzoeken van het door zijn ingehuurde adviesbureau, maar juist ook door meningen en wensen van de ondernemers en inwoners (van de omringende straten/wijken) die belang hebben bij de te nemen maatregelen. Verstandig zou zijn dit raadsvoorstel voorlopig in de ijskast te zetten. Een door ondernemers en inwoners goed en breed gedragen plan is van grotere waarde dan dat een afscheidnemend college zijn stempel op de centrumring kan drukken.

Wonen

De vraag naar woningen van onze inwoners is groot en er zijn nauwelijks nog (betaalbare) huizen te krijgen. Er moeten dus meer woningen komen geschikt voor onze inwoners. De bouwruimte in Ridderkerk is echter schaars en daarom zullen we zuinig, efficiënt en creatief gebruik van die ruimte moeten maken. Het stapelen van woningen kan een oplossing zijn en wat de VVD Ridderkerk betreft is bijvoorbeeld de Huishoudschool een prachtige locatie voor woningbouw. Met respect voor de historische waarde-elementen zouden daar woningen, geschikt voor verschillende soorten woningzoekenden en eventueel zorgondernemingen, gerealiseerd kunnen worden, maar ook initiatieven van particuliere projectontwikkelaars op andere plekken binnen onze gemeente kunnen wellicht versneld opgepakt worden.

Wonen is uiteraard meer dan een dak boven het hoofd. Ook een schone en veilige omgeving zijn belangrijk voor de kwaliteit van leven. Daarom willen wij nog meer inzetten op het behouden en goed onderhouden van onze natuur en leefomgeving.

Toekomstbestendig Ridderkerk

De grote en dringende opgave waar we met zijn allen voor staan, is die van de verduurzaming in het algemeen en die van de energietransitie in het bijzonder. Ook in Ridderkerk weten we: de mogelijkheden zijn legio. Het gaat erom dat we verantwoorde keuzes maken die bijdragen aan een gezondere, groenere en toekomstbestendige leefomgeving. Bij de inrichting van nieuwe en bestaande wijken hebben we al aandacht voor veel groen en ruimte voor water, waarmee we rekening houden met steeds extremere weersituaties. Dat is goed, maar het kan altijd beter. Een groene woonomgeving werkt letterlijk verkoelend en is goed voor de biodiversiteit.

De VVD Ridderkerk wil het behalen van de zoveel besproken klimaatdoelstellingen realistisch, nuchter en betaalbaar benaderen. Het is goed wanneer inwoners zoveel mogelijk hun eigen plan kunnen trekken, zodat ze keuzes kunnen maken die passen bij hun eigen toekomstbeeld en hun eigen portemonnee. Kostenbesparing en milieubewustheid staan hierbij voorop.

Bestuur en participatie

Besturen is een vak apart en zeker niet altijd gemakkelijk. Keuzes moeten gemaakt worden en met een gemaakte keuze zijn maar zelden alle belanghebbenden het eens. Wij zijn van mening dat bestuurders goed naar hun inwoners en ondernemers moeten luisteren. Participatie is pas mooi en zinvol, wanneer wij als bestuurders belanghebbenden het gevoel kunnen geven zich echt gehoord te voelen en wanneer zij begrip kunnen opbrengen, waarom een bepaald besluit genomen wordt. De VVD Ridderkerk vindt dat de gemeente er voor de inwoners moet zijn, en niet andersom. Wij willen het principe hanteren van ‘ja, mits’ in plaats van ‘nee, tenzij’.

Dat er naar inwoners en ondernemers geluisterd kan worden, blijkt wel uit de manier waarop waarschijnlijk de reclamebelasting geïnd gaat worden. Het Ondernemersplatform Ridderkerk, een adviesorgaan van de gemeente, heeft een advies gegeven en het college heeft besloten dat advies over te nemen, mede omdat het voorstel door de ondernemers zelf wordt gedaan.

Wij maken ons zorgen over persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. In Nederland zie je deze vrijheden onder druk staan. Signalen en ook in ons bezit zijnde berichten van inwoners uit Ridderkerk, en niet afkomstig uit de Fabeltjeskrant, wekken de indruk dat er ook vanuit gemeentelijk bestuur inmenging is op te publiceren meningen. Ook al zouden de eraan ten grondslag liggende bedoelingen goed zijn, de VVD Ridderkerk is van mening dat de gemeente zich verre moet houden zich te bemoeien met vooraf te plaatsen stukken in welk medium dan ook. Gemeentebestuurders moeten daarbij beseffen dat de scheidslijn tussen handelen als privépersoon of als gemeentefunctionaris flinterdun is en mensen zich door hun handelen onder druk gezet kunnen voelen. Mochten er feitelijke onjuistheden in de media verschijnen, dan is volgens ons de beste weg daar in het openbaar de juiste feiten tegenover te stellen. Laten wij als gemeente het juiste voorbeeld geven en de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting geen haarbreed in de weg te leggen, sterker nog in al zijn opzichten juist promoten.

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Het werk voor deze raad is nog zeker niet gedaan en de VVD Ridderkerk blijft zich de komende maanden inzetten voor de belangen van de Ridderkerkse inwoners en ondernemers. Toch willen wij onze collega’s van de andere partijen en het college van b&w alvast bedanken voor de samenwerking in deze periode, ook al verschilden we af en toe flink van mening, maar dat hoort erbij in een democratie. Het debat voeren is waardevol en dat moeten we koesteren.

Tot slot en zeker niet het minst belangrijk willen wij de ambtenaren en de griffie weer bedanken voor al hun geduld bij hun ondersteuning en het beantwoorden van onze vragen.