HOV Verdiepingsstudie Rotterdam-Ridderkerk

Wij hebben onze mening over de HOV-visie al eerder gegeven en de HOV Verdiepingsstudie Rotterdam-Ridderkerk-Dordrecht verandert hier weinig aan. De VVD Ridderkerk blijft het een historische vergissing vinden dat Ridderkerk op dit moment door tegenwerking van diverse partijen geen railverbinding door of langs onze gemeente heeft.  Dat wil niet zeggen dat wij in het verleden blijven hangen en wij willen dan ook zeker meedenken over functionele en klantvriendelijke verbeteringen van het Openbaar Vervoer in Ridderkerk. Een groot aantal van de gevraagde investeringen staat wat ons betreft echter in geen enkele verhouding tot het te bereiken doel en de aanpassingen in onze leefomgeving.

Wij vragen ons tevens af wat het participatietraject nog aan de plannen kan wijzigen. Hebben de inwoners invloed op het traject? Invloed op de plek van de bushaltes en invoegstroken? Of alleen maar op de vervangingsplekken van de te verwijderen bomen en groenstroken? Wij verwachten het laatste. Zorg er in elk geval voor dat de betrokken inwoners de juiste verwachting hebben over de zaken waarop ze invloed kunnen uitoefenen en laat het participatievoertuig niet wederom ontsporen.

Normaal wachten we het debat af voor we ons definitieve besluit nemen. Dit keer staat het raadsvoorstel zo ver van de weg die wij willen berijden, dat we nu al aangeven tegen de punten 3 en 4 uit het geadviseerde besluit te zijn. Uiteraard hebben wij kennisgenomen van het rapport "HOV Verdiepingsstudie Ridderkerk" en de Bestuursovereenkomst R-net Rotterdam-Ridderkerk.