Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk

Goed dat met de uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk concreter wordt gemaakt op welke wijze we in Ridderkerk de verkeersveiligheid willen vergroten. Met veel van de genoemde punten kan de VVD Ridderkerk goed leven.

Wat minder enthousiast zijn wij over de aan te leggen rotonde Rijksstraatweg-Voorweg. Wederom wordt een prijzige oplossing gezocht om fietsers die de regels niet naleven, tegemoet te komen. Het voelt wederom als het belonen van onwenselijk gedrag. En wanneer we dan al aanpassingen zouden moeten doen, zijn er dan geen goedkopere alternatieven? Het is tenslotte wel gemeenschapsgeld, dat door ons allemaal moet worden opgebracht, ongeacht door welke overheid de rotonde bekostigd wordt.

In het eindrapport is te lezen dat gevaar van afleiding op de loer ligt door bijvoorbeeld reclames langs de weg. Indien dat juist is, dan verbaast het ons dat de wethouder geen voorstel heeft gedaan om deze prikkels te voorkomen. Het is niet ondenkbaar dat de VVD in de nabije toekomst nog eens op dit veiligheidspunt terugkomt.

Educatie en gedragscampagnes kunnen zeker bijdragen aan het verhogen van de verkeersveiligheid. Onze aanbeveling hierbij is om alle verkeersdeelnemers op het hart te drukken zich aan de verkeersregels te houden en dat we bij het deelnemen aan het verkeer vooral met elkaar ervoor moeten zorgen om veilig op de plaats van bestemming te komen. Voorrang hebben is mooi, maar het voorkomen van ongelukken is nog mooier.