Back to the Future, misschien helemaal geen slecht idee

De Hollywood-kaskraker Back to the Future kwam uit in het jaar 1985, inmiddels 36 jaar geleden.

In 1985, het geboortejaar van Formule 1-coureur Lewis Hamilton, hadden we nog een Elfstedentocht en werd de eerste versie van Microsoft Windows uitgebracht. We hadden vuistdikke papieren telefoonboeken van honderden pagina’s met namen en volledige adressen met bijbehorende telefoonnummers. Nu volstrekt ondenkbaar met het oog op de privacywetgeving. Een pondje koffie kostte omgerekend 3 euro 30, er werd nog gewoon binnen in kantoren en restaurants gerookt en er zaten nog geen verplichte gordels op de achterbanken van auto’s. Je kunt je er nu werkelijk niets meer bij voorstellen.

We weten niet hoe het met u zit, maar het jaar 1985 is gevoelsmatig veel dichter bij het huidige jaar 2021 dan het jaar 2057. Toch zit er – schrikbarend genoeg! – hetzelfde aantal jaren tussen, namelijk 36. We weten hoe anders het leven eruitzag in 1985. Hoe anders zal het eruitzien in 2057?

Even denken vanuit de toekomst en even een verandering van perspectief, werken erg verhelderend en kunnen leiden tot nieuwe inzichten voor een toekomstbestendig Ridderkerk. Het zou erg helpen om even in het jaar 2057 te kunnen zijn en dan terug te kijken naar 2021 en alle jaren ertussen. Al is het alleen maar om een glimp op te vangen van de oplossingen die we dan hebben bedacht voor de uitdagingen waar we nu, in 2021, zo mee worstelen.

Niet alleen voor de bestrijding van Covid-19, maar ook andere zaken. Misschien zijn we er in 2057 achter gekomen dat een zichtbare boa in elke wijk goed is voor het veiligheidsgevoel en preventiever werkt dan voorlichting en taakstraffen. Zou de huizenmarkt dan in een rustiger vaarwater zijn gekomen? Niet alleen omdat we bepaalde groepen voorrang hebben gegeven bij het kopen van een huis, maar ook omdat we genoeg huizen hebben gebouwd en ervoor hebben durven kiezen om oude gebouwen plaats te laten maken voor nieuwe. Wellicht weten we in Ridderkerk in 2057 ook dat de lightrail toch een beter idee geweest is dan een halfbakken oplossing met een buslijn die miljoenen kost.

In deze tijd van crisis en maatregel op maatregel, moeten we steeds ook vooruit blijven denken en blijven praten met elkaar. Bij de VVD Ridderkerk is dat aan de orde van de dag. Met een kandidatenlijst met veel nieuwe gezichten, van alle leeftijden tussen de 23 en 77 jaar, met alle kennis en ervaring die erbij hoort. Dit geeft een extra dynamiek aan het denken over wat het beste zou zijn voor de toekomst van Ridderkerk. Niet alleen nu maar ook voor na de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Natuurlijk gaat de vergelijking niet helemaal op tussen de fractie van de VVD Ridderkerk en de 17-jarige Marty McFly en de 65-jarige Emmett Brown uit Back to the Future. Maar met een dynamiek zoals in de film, komen we een heel eind.