Belastingverordeningen en -tarieven 2022

De spreektijd van de VVD Ridderkerk zullen we gebruiken om onze mening over de ingediende amendementen te geven. Het eerste amendement betreft de Verordening Rioolheffing van de CU. Wij dienen dit amendement mede in. Niet omdat wij tegen een eventuele systeemwijziging zijn, maar vanwege het feit dat de gevolgen daarvan op dit moment nog niet voldoende in beeld zijn gebracht en sommige belastingbetalers overvallen zullen worden door een zeer grote verhoging van hun tarief.

Het amendement van de PvdA bij de Verordening Rioolheffing zal de VVD niet steunen. In de uitkeringen voor minima is een bedrag opgenomen om een gedeelte van deze heffing te betalen. Daarbij zijn voor de stijgende energieprijzen landelijk al compensatiemaatregelen genomen. Daarom zien wij op dit moment geen aanleiding om het gemeentelijk kwijtscheldingsmogelijkheden verder te verruimen.

Het amendement van BO1 bij de Verordening Afvalstoffenheffing dient de VVD mede in. De invoering van een variabel tarief vinden wij een goede zaak, omdat op die manier de vervuiler betaald. De discussie die door dit amendement zou kunnen ontstaan is of het veel uitmaakt of je in een bepaald jaar een voorschot voor het variabele deel betaald en na afloop van dat jaar de definitieve afrekening, of dat je na afloop van het jaar in één keer het werkelijk verschuldigde variabele gedeelte van de afvalstoffenheffing moet betalen. Het zal niemand gezien het ingediende amendement verbazen dat onze voorkeur naar de eerste mogelijkheid uitgaat. Voor iedere belastingplichtige is het dan in 2022 gelijk inzichtelijk wat ongeveer de kosten voor dat jaar zijn. Men zal zich minder snel rijk rekenen en/of wordt in 2023 verrast worden door een fiks hogere aanslag. Deze heffingssystematiek ligt ook in de lijn van het vastgestelde Beleidsplan Afval en Grondstoffen 2019-2023.