Gebiedsvisie en planMER Rivieroevers

De VVD Ridderkerk waardeert het vele werk dat er voor deze gebiedsvisie is verricht en het is ook goed dat er een gebiedsvisie is. We zijn echter van mening dat ondanks alle inspanningen en ondanks dat er sprake is van “slechts” een visie, toch meer zaken beter hadden moeten worden onderzocht, onderbouwd en afgebakend.

Deze visie is namelijk het kader voor toekomstige plannen en daar zit onze zorg. De gebiedsvisie is globaal, maar concrete initiatieven van eigenaren en projectontwikkelaars worden wel mede beoordeeld aan de hand van deze gebiedsvisie. Wanneer de initiatieven passen binnen de kaders van de gebiedsvisie heeft de gemeente de inspanningsverplichting om op basis van deze visie het plan of project mogelijk te maken. Zonder duidelijke randvoorwaarden voor bijvoorbeeld woningbouw, zoals het aantal woningen en het type woning, verliezen we grip op deze ontwikkelingen. Projectontwikkelaars zullen hun kans grijpen en hun uitgangspunt zal voornamelijk, zo niet alleen, maximalisering van de grondopbrengst zijn. Om dus nu al grondeigenaren uit te nodigen om met plannen te komen is voor ons echt een brug te ver.

Verder zitten er ook een aantal losse eindjes in de voorliggende gebiedsvisie waarvan de oplossingen naar de toekomst worden geschoven. Een op te stellen mobiliteitsstrategie is hiervan het meest in het oog springend. In de stukken wordt gewaarschuwd voor verkeers-, lucht- en geluidsproblemen op o.a. de Rijnsingel en voor extra autoverkeer vanuit de locatie De Schans. In onze ogen is voor het vaststellen van deze gebiedsvisie een degelijk en realistisch mobiliteitsplan noodzakelijk om een haalbare visie te kunnen vaststellen en te voorkomen dat er ongewenste effecten uit voortvloeien.

Bij de beantwoording van de ingediende zienswijzes heeft het college aangegeven dat de opstelling van de gebiedsvisie een opdracht is voor deze raadsperiode. Wat de VVD Ridderkerk betreft is dat geen reden daarom genoegen te nemen met een gebiedsvisie die alleen maar contouren aangeeft en de consequenties van de open eindjes niet nader in beeld brengt.

Een visie zonder inzicht leidt dan tot een uitspraak zonder uitzicht en daarom zullen wij niet akkoord gaan met de Gebiedsvisie Rivieroevers.

Wij zijn het met GL eens dat het beter is om voor het distributiecentrum van Panattoni naar een andere vestigingsplek binnen de grenzen van Ridderkerk te zoeken.  De VVD Ridderkerk kan zich echter niet vinden in de wijze waarop de motie is opgesteld. Het college verzoeken om er alles aan te doen om geen omgevingsvergunning te verlenen, past naar onze mening niet bij een betrouwbare overheid. Daarom zullen wij deze motie niet steunen. Wel verzoeken wij het college om samen met Panattoni te onderzoeken of vestiging op een andere plek in Ridderkerk mogelijk is en zo een win-win situatie te creëren.