Verordening jeugdhulp 2022

De VVD Ridderkerk vindt dat er kwalitatief goede jeugdhulp geboden moet worden.

De kosten moeten daarbij wel in de hand gehouden worden en te verantwoorden zijn.

De actualisatie van deze verordening, zodat deze aan de eisen van het integraal beleid Sociaal Domein voldoet, vinden wij dan ook een goede zaak.

In deze verordening missen wij alleen de mogelijkheid voor een verantwoordingsvrij bedrag voor het persoonsgebonden budget (PGB). Jammer, want daarmee ontnemen we onze inwoners de mogelijkheid om een klein deel van hun zorgbudget te besteden aan bijvoorbeeld kleine uitgaven voor administratieve kosten die te maken hebben met het pgb.

Wat de VVD Ridderkerk betreft kan zo’n verantwoordingsvrij bedrag dus van meerwaarde zijn voor pgb-houders en daarmee voor het gebruik van een pgb voor jeugdhulp. Wij dienen daarom een amendement in om een verantwoordingsvrij bedrag op te nemen voor het persoonsgebonden budget.

Voorzitter, graag wil ik de fractie van de ChristenUnie, in het bijzonder mijn collega Erna de Wolff, bedanken voor het meedenken met dit amendement en de griffie voor de ondersteuning.

Dit was immers mijn allereerste amendement, dus al die hulp was meer dan welkom.

Deze verordening jeugdhulp bevat wat de VVD betreft goede elementen en wij zullen dus instemmen met het raadsvoorstel.