Verordening maatschappelijke ondersteuning 2022

De VVD Ridderkerk is een voorstander van zorg op maat en de zorgvragers moeten daarbij een vrije keuze kunnen maken uit zorg in natura (ZIN) of een persoonsgebonden budget (PGB). Een indirecte sturing hierin, bijvoorbeeld vanuit een verordening, is ongewenst.

De voorliggende verordening heeft bij ons de suggestie gewekt dat er wél wordt gestuurd tussen ZIN of PGB. Er worden namelijk veel eisen gesteld aan het verstrekken van een PGB. Dat geeft de VVD Ridderkerk de indruk dat het gebruik van een PGB wordt ontmoedigd. Hoewel er ook eisen zijn gesteld aan het gebruik van ZIN in de werkinstructies, hadden wij dat in deze verordening graag anders geformuleerd willen zien.

Uiteraard moeten er eisen aan een PGB worden gesteld. Niet in de laatste plaats om zorggeld doelmatig te besteden en misbruik te voorkomen. Laat er dus geen misverstand over bestaan dat wij misbruik van zorggelden willen voorkomen, daadwerkelijk misbruik bestraft willen zien en indicatiestellers goede richtlijnen mee willen geven om hun werk goed uit te kunnen voeren.
De regelgeving en voorwaarden dienen wat ons betreft even zwaar te zijn voor zowel ZIN als het PGB. Daarom blijven wij het college oproepen om PGB in de praktijk als volwaardig alternatief aan onze inwoners aan te (blijven) bieden. Alles overziend kan de VVD Ridderkerk zich vinden in het geheel van deze verordening voor de maatschappelijke ondersteuning.

De VVD Ridderkerk is van mening  dat een verantwoordingsvrij bedrag voor het pgb, zoals wij hebben voorgesteld bij de verordening jeugdhulp, ook zou moeten gelden voor een pgb voor maatschappelijke ondersteuning. Wij willen namelijk geen onderscheid maken tussen pgb’s voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.

Wij zullen daarom in het nieuwe jaar met een voorstel komen om alsnog een verantwoordingsvrij bedrag voor een pgb in deze verordening op te nemen.