Herinrichting Dillenburgplein

De VVD Ridderkerk vindt het belangrijk dat het Dilleburgplein opnieuw wordt ingericht.  Met een goed plan kan de verkeersveiligheid worden verbeterd en de leefbaarheid worden vergroot. Dat BIZ Dillenburgplein het initiatief heeft genomen is mooi. Het is nu aan het college er voor te zorgen dat de herinrichting in een gedegen plan wordt verwerkt. Daarbij moeten de gevolgen voor alle inwoners en ondernemers van het plein en de omliggende straten voldoende in beeld zijn voordat er een investeringsbesluit kan worden genomen.

Het plan dat nu voorlicht is voor de VVD Ridderkerk simpel weg niet voldoende. Er ontbreken volgens onze fractie alternatieve oplossingen bij het plan en wij stellen ons oprecht de vraag of er verschillende scenario’s de revue zijn gepasseerd. Dit geldt bijvoorbeeld voor de indeling van de parkeerplaatsen, die overigens ook in de nieuwe situatie onvoldoende in getal zijn. Hier hadden ook andere opties in meegenomen kunnen worden, zoals een ondergrondse parkeergarage.

De VVD Ridderkerk had graag een gedetailleerd verkeerskundig onderzoek toegevoegd gezien aan dit ontwerp waaruit blijkt hoeveel verkeersbewegingen er nu en in de toekomst zullen zijn, waar de gevaarlijke situaties zich bevinden en hoe deze met het schetsontwerp worden opgelost. De nabijheid van De Regenboog, het wijkcentrum en de verkeersbewegingen die daarmee gepaard gaan plus het voornemen de sociale functie van het Dillenburgplein te versterken vereisen een dergelijk gedegen onderzoek en onderbouwing. Nu blijft het voor de VVD Ridderkerk onduidelijk of de voorgestelde indeling daadwerkelijk leidt tot een veiligere verkeersituatie voor alle verkeersdeelnemers, en dat is toch één van de belangrijkste beoogde effecten van dit plan!

Daarnaast geeft het te denken dat er nog steeds veel inwoners enorm ontevreden zijn met het ontwerp en dat ook niet alle ondernemers op het Dillenburgplein hun handen ervoor op elkaar krijgen. Natuurlijk kun je niet iedereen tevredenstellen, maar het moet toch mogelijk zijn met een plan te komen waarin de wensen van de meerderheid wel gehonoreerd worden zonder de belangen van anderen en de omgeving uit het oog te verliezen.

De VVD Ridderkerk vindt het op basis van dit schetsontwerp dan ook te vroeg om het gereserveerde krediet van 2 miljoen euro voor de reconstructie in te zetten, zonder dat de raad daarna nog enige zeggenschap heeft. Daarvoor zijn er met betrekking tot de inrichting en de gevolgen voor de omgeving en de inwoners nog te veel onduidelijkheden.

Kortom, wat de VVD betreft moet deze schets terug naar de tekentafel en komt het college terug met een ontwerp, waarin de knelpunten overtuigend zijn opgelost, het draagvlak aantoonbaar groter is en het plan een realistische financiële onderbouwing heeft. De amendementen van Burger op 1 zullen wij dan ook niet steunen omdat deze het ontwerp niet dusdanig wijzigen dat wij voor het voorstel kunnen stemmen.