Startnotitie Beleidskader Doelgroepenvervoer

De VVD Ridderkerk hecht waarde aan duidelijke randvoorwaarden als het gaat om beleidskaders. Dat is voor de beleidskaders van het doelgroepenvervoer dus niet anders. In de startnotitie bepalen we het doel van het beleid en worden afspraken gemaakt tussen raad en college over het te doorlopen proces. Dat is belangrijk want de betrokkenheid van de raad, bij het opstellen van de beleidskaders, is noodzakelijk om tot duidelijke randvoorwaarden te komen.

In de startnotitie staat dat de beleidskeuzes in april 2022 in een commissie vergadering besproken worden. Dat is mooi, maar in het raadsvoorstel wordt gesuggereerd dat een dergelijke bijeenkomst ook vervangen kan worden door een raadsinformatiebrief of het toevoegen van een aantal extra bijlagen. Dat is wat de VVD Ridderkerk betreft niet wenselijk. Gelukkig heeft de portefeuillehouder in de commissievergadering met zoveel worden uitgesloten dat de commissievergadering vervangen zou kunnen worden door een Rib.

Desondanks willen wij de wethouder nogmaals vragen nadrukkelijk aan te geven dat de beleidskeuzes in een commissievergadering in april 2022 besproken zullen worden. De concept beleidsnota wordt namelijk ook niet behandeld in een commissievergadering vanwege de te halen deadlines voor wat betreft de aanbestedingen. Hier lijkt niet strak genoeg op gepland te zijn en dat komt de zorgvuldige behandeling van dit beleidsonderwerp niet ten goede. Dat maakt de behandeling van de beleidskeuzes in een commissievergadering in april 2022 daardoor nog belangrijker.

Tot slot willen wij nog kort in gaan om de motie van de Partij van de Arbeid. Ondanks dat dit een sympathieke motie is, zal de VVD Ridderkerk een dergelijke voorstel nu niet steunen. Een startnotitie is namelijk niet de plek om beleid te ontwikkelen of uit te werken. Deze wensen zouden overigens wel mooi onderdeel van de beraadslaging kunnen zijn als we in april van dit jaar met elkaar komen te spreken over de beleidskeuzes voor het doelgroepenvervoer.