Herbestemming Huishoudschool

Met de 100.000 euro voor vervolgonderzoek in dit raadsvoorstel wordt er voor de tweede keer een heel groot bedrag voor de voormalige huishoudschool gevraagd, terwijl een redelijke haalbaarheid van het herbestemmingsscenario nu al zeer twijfelachtig is. De tweede keer, hoor ik u denken? Ja zeker, wij zijn de twee en een halve ton die in september 2020 voor het herstel van het casco is toegezegd nog niet vergeten.

De VVD Ridderkerk kan zich niet vinden in een voorstel voor renovatie van de huishoudschool en de onbetaalbare huren voor maatschappelijke organisaties die dat tot gevolg heeft. Het amendement van GroenLinks, waarmee woningbouw op slechts een deel van het perceel een mogelijkheid zou kunnen worden, lost dat probleem niet op.

Woningen bouwen voor onze inwoners is voor de VVD Ridderkerk simpel weg belangrijker dan het behouden van de huishoudschool. Wij zien daarom liever dat het volledige terrein van de voormalige huishoudschool wordt gebruikt om meer woningen te bouwen. We hebben namelijk te maken met een enorme tekort aan woningen. Ridderkerk kan dat tekort enigszins verlichten door op deze locatie starters- en seniorenwoningen te bouwen. Daarmee kan ook de doorstroom op de woningmarkt verbeterd worden. Het is dan ook moeilijk te begrijpen dat partijen in deze raad vinden dat er meer woningen gebouwd moeten worden. Maar tegelijkertijd op deze mooie locatie, liever een oud school gebouw willen laten staan in plaats van écht méér huizen te bouwen.

Nieuwbouw hoeft overigens niet te betekenen dat er geen ruimte is voor maatschappelijke organisatie of het behoud van historische elementen. In tegendeel! Onder de woningen kunnen plekken worden ingeruimd voor maatschappelijke organisaties of beginnend ondernemers. De karakteristieke elementen van het gebouw kunnen wellicht behouden blijven door ze in de nieuwbouw te verwerken. Het grote voordeel van een woningbouwplan is dat we inwoners die op zoek zijn naar een eigen plek perspectief bieden en dat het de gemeente geen geld hoeft te kosten. Het mag dus duidelijk zijn dat de VVD Ridderkerk daarom tegen dit voorstel stemt.