Toekomstbestendig denken en handelen is gisteren begonnen

Voorzitter,

Deze bijdrage staat met de documenttitel ‘Toekomstbestendig denken en handelen is gisteren begonnen’ op mijn laptop.

Laat ik voor het gemak beginnen met een oude bekende:

Wat is het prachtig om Ridderkerker te zijn!

Dat was meerdere jaren geleden een uitspraak van een van mijn illustere voorgangers. Nu is het de eerste regel van het coalitieakkoord.

VVD Ridderkerk houdt deze uitspraak in het achterhoofd. Want het is fijn om Ridderkerker te zijn, ook in 2022. Dat is belangrijk. En nog belangrijker: dat moet het ook nog zijn in 2040, in 2067 en ook in het jaar 2101. Zomaar wat willekeurige gekozen jaartallen, die voorlopig in ieder geval met elkaar gemeen hebben dat wij - zoals wij hier nu zitten in deze raadszaal - keuzes maken die dan nog merkbaar en voelbaar gevolgen kunnen hebben. En waar we dus heel goed over na moeten blijven denken en over in gesprek moeten blijven met elkaar.

Zoals nu, vanavond, over het coalitieakkoord.

VVD Ridderkerk heeft meegeschreven aan het akkoord en herkent zich er in.

Want VVD Ridderkerk wil inderdaad dat:

de inwoners van Ridderkerk goed geïnformeerd hun eigen keuzes kunnen maken

- voor de manier waarop zij als zorgvrager zorg krijgen

- voor de manier waarop ze mee kunnen gaan doen aan de energietransitie en hun huis en hun leefomgeving kunnen verduurzamen

VVD Ridderkerk staat er inderdaad achter dat:

er uitgebreid wordt gewerkt aan ons leefklimaat en genoeg goed onderhouden groen

- om veilig over straat te kunnen

- om een teveel aan water in te bergen en stikstof op te vangen

- om van te genieten en in te spelen, sporten, fietsen en wandelen, mee kunnen doen aan de Avondvierdaagse, 3X2, de Kunstroute, Koningsdag

VVD Ridderkerk vindt het inderdaad belangrijk

dat Ridderkerkers zich veilig voelen, en gehoord en serieus genomen weten door hun bestuur

- zodat ze gelukkig zichzelf kunnen zijn op hun eigen (gekozen) manier zonder bemoeienis van de overheid

- zodat ze prettig kunnen wonen, werken en leren

- zodat ze ervan op aan kunnen niet teveel te betalen aan gemeentebelastingen en dat ze, als ze het nodig hebben, kunnen terugvallen op een goed georganiseerde overheid.

VVD Ridderkerk weet natuurlijk vanuit het verleden en voorgaande coalitieakkoorden dat er soms water bij de wijn moet. Niet alles wat wij wilden bereiken voor de inwoners hebben we bereikt. Zo hebben wij de zondagsopenstelling er niet in gekregen.

Maar daar staat ook iets tegenover. We zetten belangrijke stappen en bouwen aan een toekomstbestendig Ridderkerk, bijvoorbeeld doordat de huishoudschool primair een woonbestemming krijgt.

Voorlopig hebben we genoeg ambities en uitgangspunten om voor te gaan in de komende vier jaar en daar samen aan te werken en te ontwikkelen. In een eerder coalitie-akkoord las ik: samenleving en overheid moeten gelijke tred houden met elkaar. Ik wil daaraan toevoegen dat ‘ontwikkelen’ en ‘groeien’ betekent dat je moet zorgen dat je relevant blijft.

Laten we daar oog voor houden, en elkaar scherp houden de komende vier jaar en alle jaren daarna.

Dank u wel voorzitter