Financiële tegenvaller grondexploitatie Knarrehof

De accountant constateerde in het accountantsverslag dat risico’s in de grondexploitatie toe kunnen nemen door kostenstijgingen en dat de realisatie van onze rondexploitatie achterblijft bij wat er is begroot. De gevolgen daarvan hebben we inmiddels teruggezien bij ontwikkelfase 7 van het Zandt, beter bekend als het Knarrehof.

Inmiddels is duidelijk geworden dat het project een negatief financieel resultaat heeft van 854.000.- euro. De VVD Ridderkerk heeft daar al eerder vragen over gesteld. Voor een deel is dat het gevolg van toenemende kosten, wat door de hoge inflatie, oorlog en onzekerheid heel begrijpelijk is. Het overgrote deel van het negatieve resultaat, zo’n 740.000.- euro, komt juist door lagere grondopbrengsten. De woningen die in het Knarrehof zijn voorzien brengen namelijk niet hetzelfde op als de oorspronkelijk geplande woningen.

Dat hoeft niet erg te zijn. In het geval van het Knarrehof zijn er allerlei voordelen die niet in cijfers en berekeningen zijn uit te drukken. Initiatieven zoals de Knarrenhof juichen wij daarom alleen maar toe! En op dit moment heeft Ridderkerk de mogelijkheid om de extra kosten op te vangen en het project te realiseren. Maar bij deze initiatieven moeten we wel een afweging maken tussen de maatschappelijke opbrengsten en de kosten die daar tegenover staan. Dit soort overschrijdingen kunnen niet nog tien keer plaatsvinden bij toekomstige projecten.