Amendement VVD jaarstukken 2014

1. Voorstel

De raad wordt voorgesteld het raadsbesluit inzake de jaarstukken 2014 als volgt te wijzigen

Punt 2 te wijzigen in: Van het positieve jaarrekeningresultaat 2014 van 3.552.800 een bedrag van 514.600 te storten in de Algemene reserve en het resterende deel, groot 3.038.200, in een te vormen tijdelijke reserve Teruggaaf OZB in 2016. Deze tijdelijke reserve wordt in 2016 aangewend voor een eenmalige verlaging van de OZB in 2016.

2. Aanleiding

De behandeling van de Jaarstukken 2014.

3. Aspecten

Ultimo 2014 bedraagt de Algemene reserve 28.042.200, ruim boven het eerder door de raad afgesproken minimum bedrag van 20.000.000. De Algemene reserve is mede bedoeld om risicos af te dekken. Er is berekend, dat voor deze risicos 7.600.000 nodig is, het zogenaamde weerstandsvermogen. De accountant heeft het Ridderkerkse weerstandsvermogen als uitstekend gekwalificeerd. Er is dus geen noodzaak om de Algemene reserve verder te doen toenemen.

Ultimo 2014 bedraagt de reserve Sociaal domein 1.054.100. Deze reserve is ingesteld bij de jaarrekening 2013 en wordt gebruikt om gedurende de implementatiefase 2015-2017 van de

3 Decentralisaties onvoorziene uitgaven in het sociaal domein op te vangen. Ook de Algemene reserve kan gebruikt worden om dergelijke risicos te kunnen opvangen. Er is bij de raad geen informatie bekend, dat een beroep op de reserve Sociaal domein nodig is geweest. Noodzaak om deze reserve verder te vergroten is op dit moment niet aanwezig.

Het in de Algemene reserve te storten bedrag van 514.600 bestemd is voor de punten 5

( 199.200), 6 ( 55.400) en 7 ( 260.00) van het raadsbesluit.

In de afgelopen jaren zijn de positieve jaarrekeningresultaten grotendeels ten goede gekomen aan de Algemene reserve. Mede door de Ridderkerkse belastingbetalers is deze reserve tot stand gekomen. Het positieve resultaat werd steeds niet groot genoeg geacht om het terug te laten vloeien naar de individuele Ridderkerkse inwoner en ondernemer. In 2014 is het resultaat dusdanig groot, dat nu wel een substantiële korting aan de Ridderkerkse onroerendezaakbelastingbetaler gegeven kan worden.

De gemeenteraad gaat over het gemeentelijk belastinggebied.

De economische tegenwind in de afgelopen jaren heeft voor veel huishoudens en ondernemers financieel tot mindere tijden geleid. Zowel voor de economie als voor deze huishoudens en ondernemers kan (een eenmalige) financiële tegemoetkoming een positief effect hebben.

4. Aanpak/Uitvoering

Het college doet uiterlijk voor de komende begrotingsraad een voorstel op welke wijze de hoogte van de individuele korting wordt bepaald en op welke wijze de vastgestelde korting wordt toegepast

5. Kosten/Opbrengsten/Dekking

De dekking komt uit het jaarrekeningresultaat 2014.

Het raadslid,

Edward Piena (VVD)